Hogeschool Windesheim
Persbericht, 3 februari 2011
Familiebedrijven uit het Midden- en Kleinbedrijf (MKB) die zich richten
op de consumentenmarkt, doen er goed aan bewuster als familiebedrijf
naar buiten te treden. Dat is de voorlopige conclusie uit onderzoek van
Christelijke Hogeschool Windesheim te Zwolle. Het familiebedrijf blijkt
namelijk een positief beeld op te roepen bij consumenten. De
eigenschappen die consumenten toeschrijven aan familiebedrijven, worden
bovendien belangrijk gevonden bij aankoopbeslissingen.
Volgens de consumenten die betrokken waren bij het onderzoek,
verschillen familiebedrijven in het MKB op allerlei fronten van
niet-familiebedrijven, met name als het gaat om de klantbenadering, de
bedrijfsvoering en de bedrijfscultuur. Deze verschillen zijn in het
voordeel van familiebedrijven. Bovendien kunnen familiebedrijven
rekenen op een hoge gunfactor, wat de aankopen van consumenten kan
beïnvloeden.
De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dan ook, dat het voor
familiebedrijven gunstig kan zijn om zich actief te positioneren als
familiebedrijf. âFamiliebedrijven zouden meer kunnen profiteren van dit
positieve beeld door in communicatie-uitingen richting consumenten te
laten blijken dat men te maken heeft met een familiebedrijf. De
voordelen die dat met zich meebrengt voor (toekomstige) klanten moeten
benadrukt wordenâ, aldus Mariëlle Valk, de communicatiestudente van
Windesheim die het onderzoek uitvoerde.
Inspelen op imago
Familiebedrijven zouden onder meer de persoonlijke benadering, de
servicegerichtheid, de stabiele bedrijfsvoering, het goede en vooral
eerlijke advies en het betrokken personeel kunnen benadrukken. Deze
eigenschappen werden in het onderzoek door consumenten vaak genoemd als
kenmerken van familiebedrijven. Daarnaast zouden familiebedrijven in
hun communicatie moeten anticiperen op imago-elementen die als negatief
uit het onderzoek naar voren kwamen, zoals de duurdere, minder
innovatieve producten en het beperkte assortiment.
Onderzoek
De onderzoeksresultaten komen voort uit diepte-interviews met
consumenten uit het noordoosten van Nederland. Het onderzoek werd
uitgevoerd in opdracht van het lectoraat Familiebedrijven van
Windesheim. Dit lectoraat houdt zich bezig met onderzoek op het gebied
van overdracht, goed bestuur en duurzaam ondernemen. Om te controleren
of de resultaten generaliseerbaar zijn voor grote groepen consumenten
en voor verschillende bedrijfstakken, zal verder onderzoek gedaan
worden.