Actiz
3 feb 2011 Meerjarige contractering in belang aanbieder, verzekeraar en
cliënt
ActiZ roept zorgverzekeraars op om met aanbieders meerjarige contracten
te sluiten en een structurele samenwerking aan te gaan. Het sluiten van
meerjarenafspraken gebeurt op dit moment slechts in beperkte mate en
dan vooral voor ketenzorg dementie.
ActiZ roept zorgverzekeraars op om met aanbieders meerjarige contracten
te sluiten en een structurele samenwerking aan te gaan. Het sluiten van
meerjarenafspraken gebeurt op dit moment slechts in beperkte mate en
dan vooral voor ketenzorg dementie. Dit blijkt uit onderzoek van ActiZ
onder haar leden naar de zorgcontractering voor de AWBZ.
Meerjarenafspraken stelt verzekeraar en aanbieder beter in staat om te
investeren in de zorg voor de cliënt.
Jaarlijks sluiten zorgverzekeraars -als concessiehouders van
zorgkantoren- contracten met zorgorganisaties over de zorg die de
aanbieder mag verlenen en het tarief dat hij daarvoor krijgt. Tot nu
gaat het overwegend om contracten met een looptijd van 1 jaar. Uit
onderzoek van ActiZ onder haar leden blijkt dat over ketenzorg
contracten worden gesloten met een langere looptijd. Ook dan gaat het
slechts om 1 op de 4 contracten en dat is een halvering ten opzichte
van vorig jaar. âVerzekeraars en aanbieders hebben hetzelfde belang,
namelijk het organiseren van betaalbare zorg van goede kwaliteit die
uitgaat van de wens van de cliëntâ, stelt Aad Koster, directeur ActiZ.
âAls je het eens bent over die cliëntvolgendheid dan is het in ieders
belang om een meerjarige samenwerking aan te gaanâ.
Inkoopfactoren
Het cliëntperspectief en de vraag van de cliënt dient het centraal
uitgangspunt te zijn voor het inkoopbeleid. Bij hun contractering
gebruiken verzekeraars themaâs en wegingsfactoren die bepalend zijn
voor de hoogte van het tarief en de gunning van een contract.
Verzekeraars hanteren echter niet altijd een consistent beleid en
daardoor kunnen de bepalende inkoopfactoren en hun weging van het ene
op het andere jaar fors verschillen. Bij de inkoopronde voor het
volgende jaar worden aanbieders dan in het inkoopbeleid geconfronteerd
met andere punten die het tarief bepalen. Omdat zij daar onvoldoende op
hebben kunnen anticiperen, lopen ze het risico op lagere tarieven uit
te komen. âNatuurlijk bepaalt iedere verzekeraar zijn eigen
inkoopbeleidâ, vervolgt Koster. âMeer consistentie daarin, zodat
wegingsfactoren vastliggen en helder zijn, geeft aanbieders echter meer
houvast en duidelijkheid over de punten waarop ze in de zorg moeten
inzettenâ.
Prestatiebekostiging
In contracten met een looptijd van twee of drie jaar is het goed om
jaarlijks doelen te stellen die uitgaan van de cliënt. âWij willen toe
naar prestatiebekostiging, het belonen van de zorgorganisatie op basis
van bereikte resultaten bij de cliënt. Daar kan je heel goed afspraken
over maken die je jaarlijks samen evalueertâ, aldus Koster. Op deze
manier weet een zorgorganisatie waar hij aan toe is en welke prestaties
gedurende die twee of drie jaar verwacht worden. Die duidelijkheid
geeft ook meer zekerheid om meerjarig te investeren in de zorg. âJuist
dat meerjarige perspectief is nodig om mensen optimaal te kunnen
ondersteunen zodat zij in hun eigen of beschutte omgeving kunnen
blijven leven.â
Toekomst
In de nabije toekomst gaan zorgverzekeraars de AWBZ uitvoeren voor hun
eigen verzekerden. ActiZ is met zorgverzekeraars in gesprek over hun
inkoopbeleid en het belang van meerjarige contractering en meer
structurele samenwerking tussen verzekeraar en aanbieder. Hierbij past
dat zorgaanbieders zich sterk positioneren gericht op de (potentiële)
klant en de zorgverzekeraar.
ActiZ is groot voorstander van een directe relatie tussen de cliënt en
de aanbieder. Daarom wil de brancheorganisatie dat de volledige
inkoopregie uiteindelijk bij de cliënten zelf komt te liggen zodat
deze zelf kan bepalen bij wie hij of zij de zorg inkoopt. De uitvoering
van de AWBZ door zorgverzekeraars ziet ActiZ als een goede stap in de
richting naar meer regie bij de cliënt.