Groen!
Piekuurtreinen moeten blijven
door Stefaan Van Hecke (federaal parlementslid) op 3 februari 2011 in
"Mobiliteit en verkeersveiligheid"
Vorig jaar doken de stiptheidscijfers vande NMBS naar een triest
dieptepunt. Vandaag schrijft De Standaard dat Infrabel en de NMBS
overwegen om treinen af te schaffen om toch maar goede
stiptheidscijfers te behalen. Voor Kamerlid Stefaan Van Hecke (Groen!)
is het de wereld op zijn kop en toont dit het failliet aan van het
spoorbeleid.
"De Groenen eisen dat de spoorwegen aan de wensen van de klant
beantwoorden: En dat is in de eerste plaats een groot aanbod van stipte
en veilige treinen. De piekuurtreinen zijn daar een belangrijk
onderderdeel van: zij doen immers vaak ook kleinere stations aan die
voor pendelaars belangrijk zijn, en anders geen rechtstreekse
verbinding met Brussel hebben", bepleit Van Hecke.
De drie CEO's slagen er niet in een kwaliteitsvolle dienstverlening te
organiseren en dus willen ze het probleem onder de mat schuiven door
het aantal treinen te verminderen.
"Als deze voorstellen werkelijkheid worden, krijgen we dus minder
comfort op minder treinen die minder stations bedienen en er langer
over doen om ter bestemming te geraken! De NMBS mag me wel eens
uitleggen hoe ze denkt op die manier haar reizigers te behouden, laat
staan nieuwe reizigers aan te trekken," besluit Kamerlid Van Hecke
verontwaardigd.
De dienstverlening van de NMBS gaat er stelselmatig op achteruit. Een
treinaanbod dat tot voor enkele jaren nog tamelijk stipt reed, kan dat
nu blijkbaar niet meer. En dat terwijl de NMBS de reistijden van tal
van treinen al verlengd heeft, om de vertragingen weg te moffelen "
aldus Kamerlid Van Hecke.
Groen! en Ecolo wijzen er tevens op dat de Noord-Zuid-verbinding vaak
als vals argument gebruikt wordt. Wanneer een trein al met twintig
minuten vertraging uit Luik of Antwerpen vertrekt, heeft dat weinig te
maken met het flessenhalseffect van de Brusselse tunnel. De ecologische
partijen vermoeden dan ook dat dit voorstel een andere agenda verbergt.
"Piekuurtreinen vragen een grotere investering dan de treinen in het
normale circuit, zowel wat het materieel als het personeel betreft. Het
is niet uitgesloten dat de NMBS en Infrabel de stiptheidscijfers
misbruiken om een besparing door te voeren," aldus Van Hecke.
De groene partijen vragen zich af wat er gebeurd is met de studie die
Infrabel in 2008 aankondigde over de Noord-Zuidverbinding. Ze willen
dat de NMBS en Infrabel snel een sterk plan ontwikkelen om de
stiptheidsproblemen op te vangen zonder de dienstverlening in gevaar te
brengen. Treinen afschaffen en een extra rijtuig aan een bestaande
IC/IR-trein hangen zal het probleem niet oplossen.