Het recht van de ondernemer: Advocaten met ondernemersgeest
Zijn er nog advocaten met weinig empathie voor hun cliënt? Hebben
ondernemers wel behoefte aan een meevoelende advocaat? Gewapend met het
belemmeringenonderzoek Toegang tot Advocaten hadden zowel ondernemers
als advocaten voldoende munitie om daar eens een robbertje over te
sparren tijdens de discussiebijeenkomst Het Recht van de Ondernemer in
de Utrechtse Kamer van Koophandel.
Dat particulieren en ondernemers wel eens belemmeringen ervaren bij het
inschakelen van een advocaat is inmiddels bekend. Maar hoe pas je
concrete aanbevelingen en verbeteringen toe als je van je eigen
cliënten niet weet hoe ze je dienstverlening ervaren? Het rapport
Toegang tot Advocaten opgesteld door Prof. Mr. H. Winter van de
Rijksuniversiteit Groningen biedt soelaas.
Communicatie debet
De verdeling tussen de 60 aanwezige ondernemers en advocaten was
respectievelijk 25 en 75 procent. De Utrechtse deken Huan Tan gaf na
het startsein input voor een boeiende discussie. "De voorbeelden uit de
praktijk spreken voor zich dat er over het algemeen beter moet worden
gecommuniceerd. Door onbegrip en overmatig juridisch taalgebruik
ontstaan de meeste onbedoelde onenigheden." De troost is dat er
eenvoudigweg iets aan gedaan kan worden door beter te investeren in de
advocaat-cliënt relatie.
Nadat de onderzoeksresultaten door Winter waren neergezet werd er vol
overgave gediscussieerd en gepleit voor verbeterde inzichten en
ervaringen. Zo werd een opmerking als "heel even luister naar het
emotionele aspect van de zaak, waarna ik zo snel mogelijk overga tot de
juridische kant" afgestraft met "Dát is juist het probleem, de advocaat
moet meer empathie tonen, bedrijfsbezoeken plegen en met een minder
arrogante houding dienst verlenen". Beide overigens verdedigd door de
Utrechtse advocaten.
Top 10 tips voor ondernemers en advocaten
De discussiebijeenkomst werd inhoudelijk aangekleed met een korte
seminar van Advocaat Mr. R.P.M. de Laat, van VanRiet Advocaten. Een
kijkje in de keuken van De Laat laat zien dat het vrij eenvoudig is om
ondernemersproof dienst te verlenen. "Investeren in de cliëntrelatie
moet in elke fase worden geïntegreerd. Van de profilering tot nazorg.
Bereid je dus goed voor op de ontmoeting met potentiële cliënt. Een
rondje googelen biedt een zee van informatie en zo kom je niet geheel
onbeslagen ten ijs. Maar ook de persoonlijke aandacht na een zaak doet
het erg goed. Bovendien moet je af van de schroom te vragen hoe je het
doet. Dat levert veel leuke reacties op en bovendien is het ook nog
heel leerzaam." Een ondernemer schuwde niet daar dieper op in te gaan
met de vraag "Wat raadt u mij aan te doen met mijn zaak?" De Laat's
antwoord was duidelijk. "Bellen! start met bellen van meerdere
advocaten en kijk met wie het het beste klikt, ook inhoudelijk."
Afgesloten werd met een ongekunstelde top tien van tips and tricks
voor ondernemers én advocaten. Als advocaten meer investeren in hun
vindbaarheid door het kennis geven van hun expertise en ondernemers
bereidt zouden zijn hun verwachtingen uit te spreken, dan is er al een
hoop koude uit de lucht. Dat laat onverlet dat je als advocaat naast
een bulk aan juridische expertise mogelijk ook in bezit zou moeten zijn
van een gezonde dosis empatisch vermogen. "Kan ik daar ook een cursus
in volgen?
---
Nederlandse Orde van Advocaten