Persbericht

CIBER bundelt kennis van Social CRM

~ ICT-dienstverlener koppelt social media aan SAP CRM 7.0 voor marketing, klachtenafhandeling, monitoring en analyse ~

Eindhoven 1 februari 2011 - CIBER Nederland heeft een team van specialisten opgericht op het gebied van Social CRM. Deze consultants gaan zich richten op de ontwikkeling en implementatie van oplossingen om SAP CRM 7.0 te koppelen aan social media. Gebruikers kunnen op deze manier onder meer hun klachtenafhandeling en marketing via social media koppelen aan het CRM-systeem. Ook is monitoring en analyse van alle social media-conversaties mogelijk.

Social CRM is een relatief nieuwe vorm van Customer Relationship Management, waarin organisaties hun bedrijfsstrategie, processen en tools voor marketing, sales en service afstemmen op social media. Vanwege de groeiende vraag naar deze vorm van CRM, bundelt CIBER de expertise van zes ervaren senior consultants op het gebied van SAP CRM, SAP NetWeaver en SAP BI/BO, om deze koppeling mogelijk te maken. SAP biedt wel de technologie om binnen het bestaande CRM systeem Social CRM processen te ondersteunen, maar biedt nog geen concrete 'out-of-the-box' oplossingen hiervoor.

Wilco Jacobs, marketeer bij CIBER: "De impact van social media op marketing, sales en service is onmiskenbaar groot. In tegenstelling tot de traditionele communicatiekanalen bepaalt bij social media de klant wanneer en waarover gesproken wordt. Het draait om luisteren, reageren, verkopen en service aanbieden via het social media kanaal. Het is niet zozeer de vraag of organisaties Social CRM gaan inzetten, maar eerder de vraag wanneer zij dat gaan doen. Door SAP Social CRM kunnen onze klanten eerder in het koopproces inhaken door het monitoren van online conversaties. Ook biedt het een completer inzicht in klantgedrag, klantbehoefte en klantbeleving. Steeds meer organisaties zullen merken dat deze functies onmisbaar worden, nu social media niet meer uit het dagelijkse leven van mensen weg te denken zijn."

Een aantal processen die ontwikkeld worden door CIBER:
- Social Service: Proactief actie ondernemen op klachten van klanten via social media en deze opvolgen.
- Social Marketing: Twitter als communicatie-medium gebruiken binnen SAP Campaign Automation.
- Social Monitoring: Volgen van social conversaties en hierop inhaken, bijvoorbeeld door het registreren van service call en leads.
- Social Analysis: Het meten van succes en resultaat aan de hand van social media-conversaties.