ChristenUnie
Bijdrage Cynthia Ortega plenair debat over wet VROM BES
Bijdrage Cynthia Ortega plenair debat over wet VROM BES
woensdag 02 februari 2011 10:00
Mevrouw Ortega-Martijn (ChristenUnie): Voorzitter. Als samenleving
hebben wij een verantwoordelijkheid voor ons nageslacht. Wat voor
wereld willen wij nalaten, hoe kunnen wij ervoor zorg dragen dat de
voor een groot deel ongerepte natuur en schone lucht van de mooie
BES-eilanden intact blijven?
De ChristenUnie-fractie steunt het streven van de regering om met
eenvoudige wetgeving maximaal rentmeesterschap te bewerkstelligen. De
wettelijke bescherming van milieu en natuur op de BES-eilanden is
dringend noodzakelijk, zeker in het licht van de economische
ontwikkelingen. Door het stellen van wettelijke regels blijven de
eilanden aantrekkelijk voor toeristen, werken de BES-eilanden aan een
duurzame ontwikkeling en zijn hun kinderen verzekerd van een goede
toekomst. Welke visie hebben de bewindspersonen op de balans en behoud
van natuur en milieu, en de economische ontwikkeling? Welke acties,
naast de in te voeren wetgeving, zullen worden ondernomen om bedrijven
die zich op de BES-eilanden willen vestigen, bewust te maken van hun
maatschappelijke verantwoordelijkheid? Hoe wordt maatschappelijk
verantwoord ondernemen op het gebied van planning gestimuleerd? Graag
een reactie.
Huidige en toekomstige inwoners zullen zich ervan bewust
zijn dat zij behoedzaam met natuur en milieu moeten omgaan. Zoals de
heer Van Bochove zei, is er op Bonaire een grote groep rond Rincón die
opkomt voor de natuur, maar er zullen ook nieuwe mensen komen. Er moet
worden gestreefd naar een natuurlijke bewustwording die duurzaam is. Is
de regering van plan om naast informatie en communicatie over de nieuwe
regels, aandacht te besteden aan een bredere bewustwording van de
omgang met natuur en milieu?
Het wetsvoorstel dat wij vandaag bespreken vormt het kader
van een reeks nieuwe regelgevingen die van toepassing zullen worden op
de BES-eilanden. De ChristenUnie is voor groene regelgeving maar zij is
ook realistisch. Er moet sprake zijn van een goede balans tussen
enerzijds regelgeving opgelegd vanuit het Europese deel van Nederland
en anderzijds het intact houden en respecteren van de lokale autonomie
van de BES-eilanden. Onderscheidende wetgeving waar nodig, maar tevens
gelijkwaardigheid waar mogelijk; gelijkwaardigheid op basis van
duidelijke criteria. Dit vraagt dus om een uiterst gedegen aanpak. Ik
heb daarom gepleit voor een gefaseerde aanpak en het komen tot keuzen
aan de hand van duidelijke criteria. Is de staatssecretaris voornemens,
zijn beslissingen over invulling van de AMvB's en ministeriële
regelingen te baseren op zorgvuldig opgestelde criteria in samenwerking
met de bestuurscolleges van de BES-eilanden? Zijn hierover reeds
schriftelijke bestuurlijke afspraken gemaakt?
Mijn fractie dankt de bewindslieden voor de beantwoording
van de vragen in de nota naar aanleiding van het verslag en is blij dat
de regering een aantal kanttekeningen van mijn fractie heeft omgezet in
een nota van wijziging, onder andere de wens van de
ChristenUnie-fractie om de begrippen "beschermde soorten" en "habitat"
aan de begripsbepaling van artikel 1.2 toe te voegen. Ook is in artikel
9.2 van dit wetsvoorstel alsnog een bepaling opgenomen die het mogelijk
maakt om aan een vergunning in verband met stoffenpreparaten en
genetisch gemodificeerde organismen, in lijn met de Wet milieubeheer,
beperkende voorwaarden op te leggen. Tot slot ben ik blij dat de
regering gehoor heeft gegeven aan de oproep van de ChristenUnie-fractie
door alsnog in een voorhangprocedure ten aanzien van het
inrichtingenbesluit en het besluit bouwen BES te voorzien. De fractie
van de ChristenUnie is echter ook ervan overtuigd dat een
voorhangprocedure eveneens voor het besluit risico's zware ongevallen
BES en voor het besluit betreffende ontgrondingen BES wenselijk is. Ik
heb hiertoe twee amendementen ingediend en krijg daarop graag een
reactie.
Ik ga nu in op een aantal specifieke thema's van dit
wetsvoorstel. Ik ben het met de staatssecretaris eens dat niet alle
Europese regelgeving van toepassing kan zijn op de BES-eilanden en dat
het onmogelijk is om op korte termijn het hele acquis over te nemen. Is
dit volgens de staatssecretaris qua milieuwetgeving het maximaal
haalbare voor de BES-eilanden of kunnen wij op langere termijn meer
verwachten? Kan de staatssecretaris meer vertellen over wat hij op
milieugebied wel wil regelen op langere termijn? Is het trouwens
definitief dat de BES-eilanden de LGO-status zullen behouden of is de
regering voornemens om toch te streven naar de UPG-status?
De staatssecretaris stelt in de nota naar aanleiding van
het verslag dat de vrijwillige implementatie van de milieurichtlijnen
niet met zich meebrengt dat Europese fondsen beschikbaar komen. Dat
begrijp ik, maar dat betekent wel dat de BES-eilanden verstoken blijven
van een aantal voordelen. Wat gaat de minister eraan doen om de
BES-eilanden hierin tegemoet te komen? De ChristenUnie vindt dat de
BES-bestuurders hierin duidelijkheid mogen verwachten van de minister.
De staatssecretaris stelt dat met betrekking tot de EG-verordeningen
inzake de registratie, evaluatie en autorisatie van chemische stoffen
eerst beleidsanalyses dienen te worden ontwikkeld met betrekking tot
het chemischestoffenbeleid op basis van de actuele situatie ter plekke.
Voor welke datum denkt de staatssecretaris deze beleidsanalyses te
kunnen hebben?
Er zijn nog geen adequate voorzieningen met betrekking tot
afvalwater. Het is niet mogelijk om de gehele afvalwaterproblematiek op
korte termijn op te lossen. Daarom, zo schrijft de staatssecretaris, is
het noodzakelijk dat stelselmatig en planmatig wordt gewerkt aan het
oplossen ervan. Ik vraag hem wie hiervoor verantwoordelijk wordt en wie
hierop toezicht zal houden. Op 22 oktober 2010 is aan een aantal
adviesbureaus in Nederland en de Cariben offerten gevraagd om een
verkennend bodemonderzoek uit te voeren. De staatssecretaris liet weten
dat dit onderzoek voor 1 januari 2011 uitgevoerd zou worden. Dit lijkt
mij wel erg kort dag, of is er een fout geslopen in de nota naar
aanleiding van het verslag? Indien dat niet het geval is, is dat
rapport er al en wat zijn de resultaten ervan?
De fractie van de ChristenUnie begrijpt dat wij
terughoudend moeten zijn met regelgeving over verpakkingen en
sluitingen van stoffen en mengsels.
Op basis van artikel 9.1, eerste lid, heeft een producent of een
importeur van stoffen, preparaten of genetisch gemodificeerde
organismen een zorgplicht. Hij kan worden aangesproken indien sprake
zou zijn van ondeugdelijke verpakkingen en sluitingen. Echter, niet
iedereen kan tot die conclusie komen bij het lezen van dit artikel. Op
welke criteria gaat staatssecretaris handhaven? Wanneer is sprake van
ondeugdelijke verpakkingen en sluitingen? Daarover moet meer
duidelijkheid komen. Graag ontvang ik daarop een reactie. Ik heb een
amendement ingediend om analoog aan artikel 9.2.1.3 van de Wet
milieubeheer een informatieplicht toe te voegen.
Het bestuurscollege van Bonaire heeft onlangs in het
Eilandsbesluit natuurbeheer Bonaire activiteiten aangewezen die
m.e.r.-plichtig zijn. De staatssecretaris heeft aangegeven dat het in
de bedoeling ligt deze activiteiten over te nemen in een algemene
maatregel van bestuur en daarmee ook te laten gelden voor de andere
eilanden. Worden de bestuurscolleges van Saba en Sint-Eustatius ook
hierbij betrokken? Wanneer wil de staatssecretaris dit doen en waarvan
hangt dit eventueel nog af?
Ik heb een amendement ingediend op artikel 7, dat regelt
dat de minister bij een ontheffing van de m.e.r.-plicht aan een aantal
eisen moet voldoen. In Nederland gelden deze eisen bij het doen van een
verzoek tot ontheffing. Dit verzoek is niet overgenomen in deze
BES-wet, maar het is wel zorgvuldig om zorgvuldigheidscriteria die ook
in Nederland gelden, op te nemen in deze wet.
De fractie van de ChristenUnie is tevreden met de
mogelijkheid dat de eilandsraad een huisvestingsverordening opstelt om
ervoor te zorgen dat de huidige bewoners voldoende aan bod komen.
Vooral Bonaire heeft de potentie om verder te groeien in
bewonersaantal. Dan is op den duur wel een integrale visie nodig op de
woningmarkt. Gaat de staatssecretaris of de minister hierover of is een
integrale visie op de totale woningmarkt ook aan het eilandsbestuur?
Het is nu afwachten hoe een en ander zal uitwerken in de
praktijk. Is de staatssecretaris bereid om over twee jaar de stand van
zaken te melden over de uitvoering en handhaving van deze wet- en
regelgeving? De fractie van de ChristenUnie zal er bij de regering op
blijven aandringen dat er een juiste balans komt tussen profit plannen
en people. Wij zijn geroepen om goede rentmeesters te zijn van deze
mooie eilanden. Wij hebben de mogelijkheid om preventief zaken te
regelen. Dat kan met wet- en regelgeving, maar bovenal ook door burgers
bewust te maken van hun eigen gedrag en de invloed hiervan op natuur en
milieu.
Cynthia Ortega