GVB
Integraal ov: noodzaak voor grootstedelijk gebied
1 februari 2011
Fijnmazig en hoogfequent ov Openbaar vervoer vervult een belangrijke
rol in de bereikbaarheid van grootstedelijk gebied en de mobiliteit van
mensen. Een hoogfrequent en fijnmazig openbaar vervoernetwerk is één
van de noodzakelijke voorwaarden voor de economische en sociale
ontwikkeling van Amsterdam en de omliggende gemeenten.
GVB is al meer dan 100 jaar dé vervoerder in Amsterdam. Elke dag reizen
meer dan 800.000 mensen met tram, bus, metro en veren via een fijnmazig
netwerk of weg, water en rails, zowel boven- als ondergronds. De
organisatie van al deze vormen van vervoer binnen één bedrijf biedt de
beste garantie voor het samenhangend stedelijk vervoersnetwerk dat een
stad als Amsterdam nodig heeft, met een uniforme kwaliteit en tegen de
laagste kosten. Daarnaast vragen complexe infraprojecten zoals de
Noord/Zuidlijn om samenwerking met een vervoerder die veel kennis van
en ervaring met dit soort projecten heeft.
Bezuiniging neerwaartse spiraal
De regering is voornemens om EUR 120 mln te besparen op het openbaar
vervoer in de drie steden. Daarvan komt naar verwachting EUR 53 mln
voor rekening van GVB. Gevolg hiervan is dat er 30% tot 40% minder
openbaar vervoer geleverd kan worden, met als consequentie dat er
lijnen opgeheven moeten worden en frequenties omlaag gaan. De service
naar de klant zal sterk verminderen. Reizigers zullen wegblijven,
waardoor de inkomsten dalen. Dit heeft uiteraard een verdere uitholling
van de kwaliteit tot gevolg. Dit staat haaks op het belang van de
economische en sociale ontwikkeling van Amsterdam en de omliggende
regio.
Marktconform
Doel van de wet Personenvervoer 2000 is meer en beter openbaar vervoer
tegen lagere kosten, door middel van marktwerking. GVB heeft bewezen
dat dit doel mét succes ook door onderhandse gunning (of inbesteding)
bereikt kan worden. GVB is marktconform, zo blijkt uit diverse
onderzoeken en benchmarks. Uit een rapport van het ministerie van
Infrastructuur en Milieu uit november 2010 blijkt dat openbare
aanbesteding niet per se nóg doelmatiger kan. De stadsregio Amsterdam
heeft GVB vorig jaar de concessie Amsterdam 2012 - 2017 gegund omdat
GVB marktconform werkt, omdat GVB over de benodigde kennis, kunde en
ervaring met complexe infraprojecten zoals de Noord/Zuidlijn beschikt,
omdat GVB met meer dan 100 ervaring in Amsterdam bij uitstek een goed
afgewogen en samenhangend openbaar vervoer kan bieden.