Ingezonden persbericht


Persbericht

CNV Vakmensen

27 januari 2011, Utrecht

------

CNV Vakmensen is teleurgesteld in provincies

Sociale veiligheid in concessies openbaar vervoer schieten te kort

"Ik ben erg teleurgesteld dat het niet mogelijk blijkt om landelijke afspraken te maken over veiligheid in het openbaar vervoer", zegt Wyb Kusters, bestuurder van CNV Vakmensen. Kusters wil een standaard van minimale veiligheidseisen bij aanbestedingen die provincies doen in het openbaar vervoer. Daarnaast kunnen extra maatregelen getroffen worden afhankelijk van de situatie. Kusters zegt dit vanmiddag na een overleg van de Taskforce Veiliger Openbaar Vervoer, waarin vertegenwoordigers van vervoersbedrijven, overheden en vakbonden zitten.

Kusters:"Het moet niet uitmaken of ik passagier of werknemer ben in een bus in Friesland of in Zeeland, overal moeten dezelfde minimale veiligheidsmaatregelen worden getroffen. De provincies en stadsregio's kunnen dit opnemen in het eisenpakket dat zij samenstellen bij aanbestedingen. De rijksoverheid heeft de verantwoordelijkheid afgeschoven toen zij het openbaar vervoer decentraliseerde. De provincies moeten nu dus wel de verantwoordelijkheid nemen. Met de verkiezingen op komst kunnen zij laten zien dat de sociale veiligheid van inwoners van hun provincie een belangrijke punt voor hen is."

De Taskforce Veiliger Openbaar Vervoer heeft een aantal belangrijke maatregelen in gang gezet, zoals het verbeteren van communicatie tussen openbaar vervoersbedrijven en de politie. Ook komen er pilots met meer menselijk toezicht in het openbaar vervoer. CNV Vakmensen bestuurder Kusters: "Dat zijn mooie resultaten van de Taskforce. Maar helaas is het niet gelukt om heldere afspraken te maken over sociale veiligheid in concessies. Daaruit blijkt nog onvoldoende goede wil van de provincies." Daarom komt er een nieuwe werkgroep die hier mee aan de slag gaat. Kusters zal hier weer deel van uitmaken: "Ik wil duidelijke veiligheidsnormen waaraan bussen moeten voldoen. Ik denk dan aan camera's op alle bussen, maar ook meer menselijk toezicht. Dat is een taak van de werkgevers en van de provincies. CNV Vakmensen vindt namelijk dat iedereen veilig zijn werk moet kunnen doen, dus zeker ook de buschauffeurs en controleurs in het openbaar vervoer. Pas als er duidelijke, landelijke, eisen op p apier staan over sociale veiligheid bij aanbestedingen, ben ik tevreden. Sociale veiligheid mag geen speelbal zijn in de concurrentie tussen de busbedrijven bij concessies."