Provincie Limburg

Nieuws en persberichten

Via2018 School: eerste project Maastricht Europese Culturele Hoofdstad 2018
Het VIA2018 schoolproject is het eerste project in het kader van de kandidatuur van Maastricht tot culturele hoofdstad van Europa 2018 georganiseerd door Bureau VIA2018. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door de Provincie Limburg.

Via2018 School is een educatief project, gebaseerd op eerdere ervaringen in de Europese culturele hoofdstad Linz09, waarbij internationaal gerenommeerde kunstenaars samenwerken met lokale kunstenaars en leerkrachten in kunst- en cultuurprojecten op verschillende schooltypes.

Het Schoolproject is geen typisch kunstproject; het stimuleert creativiteit in het onderwijsprogramma en maakt daarbij gebruik van uitvoerende kunsten. Het is de bedoeling dat creativiteit net zo'n belangrijke plaats in het onderwijsprogramma krijgt als bijvoorbeeld taal of letterkunde. Daarnaast is van belang dat de scholieren van nu het cultuurpubliek van morgen en dus van culturele hoofdstad in 2018 zullen zijn. Schoolgaande jongeren van nu zijn de cultuurdragers van de toekomst; de huidige schooljeugd is dus de logische partner van culturele hoofdstad 2018. Daarom is het belangrijk jongeren te mobiliseren voor kunst en cultuur. Deze doelgroep is een belangrijke basis voor het draagvlak onder de culturele hoofdstad. Het verschil met andere culturele projecten op scholen zit in de intensiteit (een groot aantal lesuren), de duur (acht weken) en het begeleidingsteam (professionele artiesten, samen met de leerkrachten).

Het project is 3 januari van start gegaan en speelt zich af in lagere en middelbare scholen in Heerlen/Parkstad, stad Aken, regio Aken, Luik, Sittard-Geleen, Maastricht en Eupen. De afronding vindt plaats in de herfst. De eerste deelnemende scholen zijn OBS de Piramide AZC school en OBS de Piramide Freinet, beide in Heerlen.

Directrice Thea Penders van de Freinetschool in Heerlen zegt er het volgende over: 'Voor ons is dit een unieke kans om op een intensief creatieve wijze met de kinderen te werken, omdat in dit project de eigenheid van het kind wordt aangesproken. Ik zie hoe ze zich verwonderen en de kans krijgen hun eigen verhaal te verbeelden. Wij zijn pas net begonnen en als je ziet hoe de kinderen energiek en enthousiast meewerken en de gezichten stralen, dat is heel boeiend. Opmerkelijk dat ook de taalverschillen geen rol spelen. Kunstenares Martina Winkel spreekt geen Nederlands, maar weet alle kinderen te bereiken. Kunst heeft geen taal nodig, dat zie je dan maar weer!'

Maandag 31 januari wordt het project toegelicht tijdens een persconferentie gehouden in OBS de Pyramide AZC te Heerlen. Projectleider Airan Berg en de deelnemende kunstenaars en vertegenwoordigers van de scholen zijn daar aanwezig voor het geven van tekst en uitleg. Ook gedeputeerde Odile Wolfs van cultuur en cultuurwethouder Lex Smeets van Heerlen zijn aanwezig.

27-1-2011 15:38