FloraHolland


FPC Boomkwekerijproducten

FLORAHOLLAND (27 januari 2011) - FPC Boomkwekerijproducten vergaderde op donderdag 20 januari op FloraHolland Boskoop. Kennis werd gemaakt met het nieuw FPC-lid Johan Jansen van Special Plant Zundert. Belangrijk agendapunt waren de resultaten van het consumentenpanel boomkwekerij, wat vorig jaar tussen maart en juni in Nederland heeft plaatsgevonden. Het onderzoek betrof een pilot en is door het Productschap Tuinbouw, naast het reguliere GFK onderzoek, uitgevoerd. De FPC is erg enthousiast over de grote hoeveelheid resultaten. Zo wordt duidelijk welke doelgroep wat en waar koopt. De belangrijkste kopersgroepen zijn vrouwen, tweepersoonshuishoudens (44 %) en 55-plussers (30 %).
Groot voordeel van dit type onderzoek is het feit dat veel crosslinks kunnen worden getrokken. Bij bloemen en planten wordt sinds 2009 volgens deze methode gewerkt. Jaarlijks worden 450 maatwerk rapporten door exporteurs en kwekers opgevraagd. Dit bewijst dat dit onderzoek voorziet in een behoefte aan meer marktinzicht.

Het Marketing Team Boomkwekerij (MTB) heeft in november jl. een keuze moeten maken met welk onderzoek aankomend jaar verder gegaan moet worden. Er is gekozen voor het GFK onderzoek omdat hiermee de marktontwikkelingen over langere tijd inzichtelijk zijn en om de goede samenwerking met Tuinbranche Nederland voort te zetten. De FPC vindt het jammer dat gekozen is voor het GFK onderzoek en het consumentenpanel niet wordt gecontinueerd. De FPC kwekers zullen dit aan het MTB kenbaar maken.

Tijdens de vergadering is de organisatiewijziging bij FloraHolland Connect ter sprake gebracht. De FPC heeft haar zorg uitgesproken over het kunnen behalen van de hoogste middenprijs.

J. Kaarsemaker heeft enkele activiteiten uit het marktplan toegelicht. Dit zijn: doorvertaling campagne "Colour your life" naar exporteurs, KlokPlaza Boomkwekerij en de Tuinplantencursus voor exporteurs.

De eerstvolgende vergadering van de FPC Boomkwekerijproducten zal plaatsvinden op donderdag 9 juni om 7.00 uur op het bedrijf van FPC-lid Victor Hooftman.