Gemeente Stichtse Vecht

Stichtse Vecht bouwt aan haar dienstverlening

De gemeente Stichtse Vecht bestaat vandaag een maand. Uit een eerste inventarisatie blijkt dat de inwoners van Stichtse Vecht de weg naar het gemeentekantoor goed weten te vinden. Er wordt ook veel gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een afspraak te maken voor bijvoorbeeld een reisdocument, rijbewijs of vergunning. De eerste kinderziekten in de dienstverlening werden snel verholpen.

In de meeste gevallen kiezen inwoners ervoor om naar Maarssen te gaan om hun burgerzaken te regelen of het Wmo-loket te bezoeken. In de eerste weken leverde dit zelfs problemen op met parkeren. Nog dit jaar wordt onderzoek gedaan naar de parkeerdruk bij het gemeentekantoor. De serviceloketten in Breukelen en Loenen worden bezocht door zo'n 5 á 15 inwoners per dag.

Afspraak maken deze week ook online mogelijk

De ruime mogelijkheden om op afspraak een reisdocument, rijbewijs of vergunning aan te vragen vallen in goede aarde. Steeds meer mensen maken er gebruik van. Vanaf deze week is het ook mogelijk om zelf een afspraak in te plannen via de website. De verwachting is dat ook deze service zeer veel gebruikt gaat worden.

Website in ontwikkeling

Op 4 januari 2011 is de website van Stichtse Vecht online gegaan. Klanten kunnen veel informatie terug vinden, hun huwelijk online boeken en betalen, de afvalkalender bekijken, een aantal webformulieren gebruiken zoals `afspraak maken' en `meldingen maken' bij het Digitaal Meldpunt. Maar we zijn er nog niet, de website moet nog verder uitgebouwd worden. Het Digitaal loket wordt dagelijks verder aangevuld. Onder het digitaal loket vallen o.a. de wettelijke taken, een aantal veel gebruikte formulieren, maar bijvoorbeeld ook het aanvragen van uittreksels en online betalen. Zoals gezegd, kunnen inwoners deze week afspraken maken via het `afsprakenformulier'.

Opstartproblemen Wmo-loket, Sociale Zaken verholpen

Gemeente Stichtse Vecht is blij dat de opstartproblemen van het Wmo-loket, de technische haperingen bij Sociale Zaken en de storingen in de telefonische bereikbaarheid zijn verholpen. Iedereen is teruggebeld, de meeste aanvragen in behandeling en er wordt hard gewerkt om inwoners zo snel mogelijk te berichten over het verloop van hun aanvraag.
Als het gaat om de Wmo is er niet veel veranderd, alle regelingen blijven tijdelijk van kracht. De locatie van het Wmo-loket is tegenwoordig gevestigd in het Gemeentekantoor aan de Endelhovenlaan 1 en niet meer in het Bisonbad. Het Wmo-loket heeft in Breukelen en Loenen twee ochtenden per week spreekuur van 9.00 tot 12.00. Voor mensen waarvoor het niet mogelijk is om naar het gemeentehuis te komen, komen de consulenten op huisbezoek..

Telefonisch Informatie Centrum (TIC)

Het TIC is bereikbaar onder het algemeen telefoonnummer van de gemeente, de medewerkers verstrekken informatie, maken afspraken en meldingen en regelen het ophalen van grof vuil. Het TIC handelt momenteel tussen de 500 - 700 telefoontjes per dag af. In het begin was dit bijna 900 per dag. De wachttijd liep daardoor regelmatig op. Dit was mede het gevolg van het feit dat de doorkiesnummers nog niet bekend zijn bij de contacten van medewerkers, maar dat iedereen het nieuwe nummer belt. De verwachting is dan ook dat dit normaliseert.