Universiteit Leiden

27 januari: bijeenkomst âStudiesucces door diversiteitâ

Op 27 januari 2011 is er een presentatie van de resultaten van het diversiteitsproject 2009-2010 en de aftrap voor het nieuwe project in 2011. Thema van de bijeenkomst is âStudiesucces door diversiteitâ.

Culturen

Rietje van Dam, Vice-rector Magnificus, opent de bijeenkomst. Diversiteit is een must, meent Van Dam: â We hebben immers alle hoofden, harten, denkkracht, invalshoeken, culturen, disciplines en talenten nodig om de grote maatschappelijke uitdagingen die op ons afkomen tegemoet te treden.â

Talenten en obstakels

De projectleiders Sabina Beijne en Jorien Boesveld geven daarna een impressie van het project. Beijne vertelt: âDe afgelopen jaren hebben wij met veel enthousiasme en in samenwerking met tientallen collegaâs en studenten gewerkt aan het diversiteitbeleid van de Universiteit Leiden. Steeds met als doel: àlle studenten moeten hun talenten optimaal kunnen ontplooien. Steeds met als vraag: welke obstakels komen met name allochtone studenten daarbij tegen en hoe pakken we die aan? En steeds met als uitgangspunt: àlle studenten kunnen profiteren van de activiteiten en producten die we daarbij ontwikkelen.â

Vier presentaties

Vier presentaties geven daarna een beeld van de deelprojecten bij faculteiten van de afgelopen jaren:


* PoPcorner: begeleiding en advies op maat voor studenten bij Sociale Wetenschappen

* Carrièreplanner: een website die studenten van Wiskunde en Natuurwetenschappen op weg helpt in studie en baan
* Back on Track: een cursus Studievaardigheden voor studenten Archeologie

* Taal & communicatie van de aanstaande dokter: een project voor studenten in het LUMC

Verder in 2011

In 2011 wordt het project vervolgd. Op drie fronten wordt diversiteit aan de Universiteit Leiden bevorderd: bij studiekeuze, bij de start van de studie en bij de taalvaardigheid.
Bij studiekeuze verbetert het beeld van de universiteit, zodat dat de diversiteit die de Universiteit Leiden in huis heeft uitstraalt. De toegankelijkheid en de wervingskracht van de website worden uitgebouwd, onder andere met inzet van social media.
Om de start van de studie succesvoller te laten verlopen, worden in een tweede project zaken als het verwachtingspatroon van nieuwe studenten, hun studievaardigheden, hun sociale binding en academische integratie aangepakt.
Bij het project taalvaardigheid staan interculturele communicatie, spreekvaardigheid en schriftelijke taalvaardigheid centraal. Er komen online taaltoetsen en een taalhulp. Hiermee kunnen studenten zelf online hun taalvaardigheid (grammatica, spelling en woordenschat) verbeteren.

Links


* Programma en aanmelden bijeenkomst 27 januari 2011
* Dossier Diversiteit