CDA
Sterk: Bellers met schulden blijven registreren
maandag 13 december 2010
Telecombedrijven moeten klanten met schulden blijven melden bij het
Bureau Krediet Registratie (BKR). Dat vindt CDA-kamerlid Mirjam Sterk.
Ze bracht dit punt op tijdens de begrotingsbehandeling van Sociale
Zaken.
Eerder dit jaar kondigde de telecombranche aan gsm-klanten met een
betalingsachterstand vanaf volgend jaar niet meer bij het BKR te
registeren, omdat mensen door een relatief kleine telefoonschuld jaren
later nog problemen krijgen bij het afsluiten van een lening of
hypotheek voor een huis. âMaar dat is natuurlijk geen oplossing. Het
gaat hierbij veelal om jongeren die zich al jong in de schulden werken.
Een paar honderd euro lijkt misschien niet een hele grote schuld, maar
voor een scholier zonder vast inkomen, is het dat wel. Als dit voortaan
niet meer geregistreerd wordt, verliezen we ook grip op het probleemâ,
zegt Sterk. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat mensen straks geen
huis kunnen kopen doordat ze achtervolgd worden door een relatief
kleine schuld uit het verleden. Daarom vroeg Sterk de staatssecretaris
om in gesprek te gaan met de telecombranche en het BKR. âHet moet toch
mogelijk zijn om afbetaalde schulden sneller uit de registratie van het
BKR te laten verdwijnen? Of bijvoorbeeld een drempelwaarde voor
registratie af te spreken? Het is te belangrijk om dit te laten
schieten, want uit onderzoek blijkt dat jongeren met een telefoonschuld
twaalf keer meer risico lopen op financiële problemen later', aldus
Sterk.