Blauw Research
Webshops draaien 39% meer omzet door Sinterklaas
1 december 2010 door IT Commercie
Nederlandse webwinkels hebben in aanloop van Sinterklaas bijna veertig
procent meer omzet gedraaid. In de periode van 1 november tot 5
december verwachten de online shops een omzet van 102 miljoen euro te
kunnen boeken, in vergelijking met 73,5 miljoen euro als gemiddelde
weekomzet van 1 januari tot 1 november. Dat blijkt uit een rapport van
onderzoeksbureau Blauw Research in opdracht van brancheorganisatie
Thuiswinkel.org.
Blauw Research deed online onderzoek onder ruim 1100 leden van
Thuiswinkel.org, waarbij dienstverleners, reisorganisaties en
voedselbedrijven buiten beschouwing zijn gelaten. Onder de meest
gekochte producten bevonden zich volgens de respondenten veel speelgoed
(zeventien procent), zoals Lego en Playmobil, maar ook
consumentenelektronica, zoals digitale camera's, spelcomputers en
MP3-spelers (37 procent). Daarnaast scoorde kleding hoog met bijna
dertig procent.
Ook zal er onderzoek gedaan worden naar de uitgaven die in de
Kerstperiode online worden gedaan. Wijnand Jongen, directeur van
Thuiswinkel.org, denkt dat met de Kerst de online omzet boven de acht
miljard uit gaat komen. De cadeaus zijn volgens Jongen iets duurder,
maar vallen wel in dezelfde categorie als de sinterklaascadeaus.