Datum: 13-12-2010
Bedrijven ondervinden steeds meer voordelen van duurzaamheid
Bedrijven ondervinden wereldwijd steeds meer voordelen van hun aandacht
voor duurzaamheid. Dat blijkt uit internationaal onderzoek dat KPMG
iedere twee jaar verricht onder bijna 400 ondernemingen in ruim 160
landen.
Ruim 60% van de onderzochte bedrijven is inmiddels overtuigd van de
voordelen van duurzaamheid en heeft een duurzaamheidprogramma
ingevoerd. Nog eens 11% van de ondernemingen is op dit moment bezig met
de ontwikkeling van een dergelijk programma. Dat is fors meer dan in
2008. Toen had de helft van de bedrijven een duurzaamheidstrategie
ingevoerd. Als redenen voor het invoeren van een duurzaamheidstrategie
noemen de bedrijven de toenemende druk van de regelgevers en de
groeiende zorg voor reputatieschade. Van de onderzochte bedrijven met
een duurzaamheidprogramma geeft 61% aan dat ondanks een toename van de
investeringen de voordelen uiteindelijk groter zijn gebleken dan de
nadelen.
Van de bedrijven met een omzet van meer dan 5 miljard dollar vond zelfs
72% de voordelen groter dan de nadelen. De bedrijven zien de voordelen
met name in een aanzienlijke reductie van de energiekosten, een betere
relatie met klanten en leveranciers en een efficiënter gebruik van
grondstoffen, zoals water. Een aantal bedrijven is van mening dat de
aandacht voor duurzaamheid de innovatie binnen de organisatie heeft
gestimuleerd, hetgeen geleid heeft tot nieuwe producten en de
toetreding tot nieuwe markten.
"Duurzaamheid gaat meer en meer deel uitmaken van de bedrijfsvoering",
constateert Yvo de Boer, adviseur klimaat en duurzaamheid bij KPMG. De
Boer: "Aanvankelijk reageren de bedrijven met enige terughoudendheid op
duurzaamheid. Maar als ze eenmaal met een duurzaamheidsbril op naar hun
bedrijfsvoering kijken, blijken de meeste bedrijven de voordelen
overduidelijk te zien en begint de duurzaamheidagenda een eigen leven
te leiden. Toch liggen er nog altijd uitdagingen voor de bedrijven.
Een belangrijk onderwerp is bijvoorbeeld hoe de bedrijven de
effectiviteit van hun duurzaamheidstrategie kunnen meten en op welke
manier zij over de voortgang kunnen rapporteren aan hun stakeholders.
In het algemeen slagen ze hier goed in. Waar zij wel ondersteuning
kunnen gebruiken is bij het beoordelen en evalueren van hun
duurzaamheidprogramma's, het vergelijken van hun programma met dat van
andere bedrijven, het laten controleren van de kwaliteit van hun
informatiesystemen en het beter commercieel benutten van de
stimuleringsmaatregelen van de overheid."
Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat bijna 40% van met name de
kleinere bedrijven niet van plan is te rapporteren over de
duurzaamheidprestatie. De voornaamste redenen daarvoor zijn volgens de
bedrijven een gebrek aan betrouwbare benchmarks met andere bedrijven en
de scepsis die heerst over de waarde van dit soort rapportages. Van de
grote bedrijven is dit slechts 14%.
De Boer: "De scepsis over de waarde zal vooral moeten worden weggenomen
door een leidende rol van de bedrijven zelf en door de stakeholder van
betere informatie en betrouwbare informatie te voorzien. Rapporteren
over duurzaamheid is niet alleen laten zien dat je huishouding goed op
orde is. Het gaat er ook om dat je het gebruikt voor
prestatieverbetering en een reëel beeld hiervan toont."
Gevraagd naar de acties die de overheid zou moeten nemen, geeft
tweederde van de bedrijven aan dat zij vinden dat een opvolger van het
Kyoto Protocol zeer belangrijk dan wel kritiek is voor het vasthouden
van de aandacht voor duurzaamheid binnen de bedrijven. Een meerderheid
van de ondernemingen geeft aan dat zij aandringen op strengere
regelgeving, bij voorkeur op een internationale basis.
De Boer: "Dit klinkt enigszins onwaarschijnlijk gezien het feit dat
bijna de helft van de bedrijven vindt dat een wereldwijd klimaatakkoord
alleen maar leidt tot meer regelgeving en dat ruim 40% vindt dat de
kosten van de bedrijfsvoering zullen toenemen. Maar het gaat er
bedrijven niet zo zeer om dat zij de regelgeving als een probleem zien.
Het gaat hen meer om de onzekerheid hoe die regelgeving er in de
toekomst uit zal zien. De bedrijven zijn ervan overtuigd dat er meer
regelgeving op het gebied van CO2-uitstoot zal komen. Ze willen daarin
echter zo snel mogelijk inzicht zodat zij tot invoering kunnen
overgaan. Ze willen met andere woorden een helder stelsel van regels
voor de toekomst."
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, +31 20 656
7039.
Het bij dit persbericht horende onderzoek kunt u hier downloaden.
Zie het origineel