Diefstal door personeel steeds groter probleem bedrijfsleven
Onderzoek Nationale-Nederlanden naar impact van diefstal, inbraak en
oplichting
Den Haag, 13 december 2010
Diefstal, inbraak, cybercrime en andere delicten vormen een groot
probleem voor ondernemend Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van
Nationale-Nederlanden onder ondernemers in het MKB en de groot
zakelijke markt. Maar liefst driekwart van de ruim 1.300 ondervraagde
bedrijven heeft het afgelopen jaar te maken gehad met één of meerdere
delicten. Binnen de detailhandel ligt dit percentage zelfs op 94%.
Opvallend is dat het gevaar niet alleen van buitenaf komt, diefstal
door eigen personeel wordt het meest genoemd als delict in het
afgelopen jaar. Bijna 4 op de 10 ondernemers heeft hiermee te maken.
Bovendien ervaart 28% diefstal door eigen personeel als een opkomend
probleem. Op 14 december, 13.00 uur praten experts en ondernemers
tijdens een interactief webinar over de problematiek van diefstal en
inbraak (www.nn.nl/webinar).
Criminaliteit wordt steeds geavanceerder en vormt een bedreiging voor
bedrijfsactiviteiten op de weg, op de werkvloer en op het web. Het
totaalbedrag aan schade veroorzaakt door diefstal, inbraak en
oplichting bedroeg het afgelopen jaar bij een kwart van de ondernemers
tussen de 10.000 en 100.000 euro. Bijna 1 op de 10 bedrijven heeft een
schadelast van meer dan 100.000 euro.
Indirecte gevolgen vaak onderschat
"Directe materiële schade wordt met 21% als meest vervelende aspect
gezien van een inbraak of diefstal, maar vormt slechts een deel van het
probleem," aldus Fred Toussaint, directeur Bedrijven Schade bij
Nationale-Nederlanden. "De indirecte gevolgen kunnen veel groter zijn
en worden vaak onderschat. Denk bijvoorbeeld aan vertraging in
bedrijfsprocessen, het niet kunnen nakomen van afspraken met klanten en
leveranciers en juridische claims. Met imagoschade als gevolg," aldus
Toussaint. "Nog los gezien van alle gevoelens van onveiligheid bij het
personeel. Vooral in de horeca wordt het gevoel van onveiligheid bij
personeel als vervelend aspect gezien".
Gevaar van binnenuit
Het gevaar komt bovendien niet alleen van buitenaf, maar dreigt ook van
binnenuit. Diefstal door personeel is een gevoelig onderwerp, maar is
voor veel bedrijven een serieuze schadepost en wordt het meest genoemd
als delict in het afgelopen jaar. 36% van de ondervraagde ondernemers
heeft te maken met diefstal door eigen personeel. Ruim 30% van de
bedrijven is zelfs van mening dat diefstal door eigen personeel vaker
voorkomt dan diefstal door vreemden. Vooral horecaondernemers en
detaillisten noemen diefstal door eigen personeel een opkomend
probleem. Gezien deze uitkomsten is het niet verwonderlijk dat 80% van
de bedrijven maatregelen neemt tegen diefstal van eigen personeel.
Cameratoezicht is daarbij met 15% het meest genoemd.
Preventie loont
De meningen zijn sterk verdeeld wat betreft het kunnen voorkomen van
diefstal/inbraak. 33% van de bedrijven denkt dat je hier niets aan kunt
doen en dat het je gewoon overkomt, eenzelfde percentage reserveert
budget voor preventie van diefstal. Aandacht van de bedrijfsleiding
voor preventie wordt als belangrijk en succesvol ervaren. 2 op de 3
bedrijven maakt gebruik van een alarm, 24-uurs beveiliging of
camerabewaking als preventiemaatregel voor diefstal/inbraak van
buitenaf. Het plaatsen van een alarminstallatie (25%) is de meest
genoemde vorm van beveiliging. 22% van de bedrijven zet directe
bewaking in. Als het gaat om het tegengaan van diefstal krijgt
preventie ruimschoots voorrang boven privacy. Opmerkelijk is dat
bedrijven hun personeel een `sleutelrol' toekennen in een effectieve
diefstalpreventie. Echter bij 36% van de ondervraagde bedrijven is
datzelfde personeel zelf betrokken bij diefstal. Vandaar dat
voorlichting en scholing van het personeel door veel bedrijven als
belangrijk wordt gezien.
Webinar over criminaliteit, diefstal en inbraak
Naast de vanzelfsprekende rol van politie en de overheid vindt 51% van
de ondervraagden dat ook verzekeraars een taak hebben als het gaat om
de informatievoorziening over criminaliteit en preventie. De
schadepreventieadviseurs en risicodeskundigen van Nationale-Nederlanden
adviseren en begeleiden verzekerden. Om ondernemers meer inzicht te
geven in de problematiek van diefstal en inbraak en te wijzen op de
preventiemogelijkheden organiseert Nationale-Nederlanden op 14 december
van 13.00-13.45 uur een interactief webinar. Experts uit het vak delen
hun kennis en ervaring over het voorkomen van diefstal en inbraak en
zij gaan in op de vraag; wat kunnen bedrijven er tegen doen? De online
discussie is voor iedereen toegankelijk. Deelname is kosteloos,
inschrijven kan via www.nn.nl/webinar.
Over Nationale-Nederlanden
Nationale-Nederlanden is met ruim 5 miljoen particuliere en zakelijke
klanten één van de grootste en meest toonaangevende verzekeraars van
Nederland. Met deskundige medewerkers, goede producten en een
uitstekende verhouding tussen prijs en kwaliteit is
Nationale-Nederlanden al 165 jaar actief in verzekeren. Wat er ook
gebeurt, Nationale-Nederlanden zet zich dagelijks in om de beste
oplossingen te bieden voor haar klanten.
Nationale-Nederlanden