Gemeente Lelystad
Lelystad krijgt weer VVV informatiepunt
Maandag 13 december 2010
Lelystad krijgt komend jaar weer een toeristisch informatiepunt in
Lelystad met de VVV-status. Naast het informatiepunt in Bataviastad
komt er een informatiepunt in het stadshart in de westentree van het
nieuwe stadhuis.
Regie
De huidige Tourist Info in de gemeentelijke stadswinkel krijgt een
andere constructie waarbij een VVV agentschap ontstaat volgens het
concept `De Kamer van Lelystad'. De gemeente draagt hiertoe de regie op
de uitvoering van de toeristische informatievoorziening en de
toeristische marketing over aan City Marketing Lelystad.
De Kamer van Lelystad
Naast het toeristisch informatiepunt in het informatieloket van Batavia
Stad is een tweede informatiepunt gewenst. Het informatiepunt zal
beschikken over de VVV-status via VVV-licentiehouder Toerisme
Flevoland. Het Stadshart is centraal gelegen en sluit ook aan bij
bezoekers die komen met openbaar vervoer. De westentree van het
stadhuis/bibliotheek biedt een aantrekkelijke locatie die straks van
buitenaf direct herkenbaar en zichtbaar is als toeristisch
informatiepunt.
De Kamer van Lelystad
Om het (toeristisch) product van Lelystad onderscheidend neer te zetten
is samen met de gemeente Lelystad, City Marketing Lelystad, Toerisme
Flevoland, FlevoMeer Bibliotheek, Triade en een horecaondernemer
gewerkt aan het concept De Kamer van Lelystad. De Kamer van Lelystad
staat voor een bijzondere huiskamer (ruimte) waar iedereen zich welkom
en thuis voelt. Het straalt het gastvrije, avontuurlijke en verrassende
karakter van Lelystad uit en is dan ook vormgegeven in de stadsstijl.
Elke inwoner én bezoeker herkent hier Lelystad geeft lucht!
Functies
De Kamer van Lelystad heeft meerdere functies; cultuurkamer,
ontmoetingsplek, leeskamer, horecagelegenheid, expositieruimte,
spreekkamer, zitkamer, informatiepunt. De Kamer is ingericht als café
maar functioneert ook als plek waar Lelystadse producten te verkrijgen
zijn. Hier worden Lelystedelingen en bezoekers actief en reactief op de
hoogte gebracht van wat er te doen is in Lelystad. Van aankondigingen
van evenementen, activiteiten en voorstellingen tot fietsroutes,
bezienswaardigheden en presentaties van het toeristisch bedrijfsleven.
De Kamer is zowel als VVV (landelijk) als I-logo (internationaal)
herkenbaar waarbij de stadsstijl (`Lelystad geeft lucht') leidend is.
Organisatie
De gemeente draagt de regie op de uitvoering van de toeristische
informatievoorziening en de toeristische marketing over aan City
Marketing Lelystad. In de rolverdeling is de gemeente opdrachtgevend,
kaderstellend en toetsend waar City Marketing Lelystad regievoerend,
strategiebepalend en coördinerend is. Met het overdragen van deze taak
wil de gemeente een efficiencyslag maken en door optimalisering van de
toeristische informatievoorziening Lelystad als aantrekkelijke stad
voor recreatie neerzetten.
City Marketing Lelystad
City Marketing Lelystad is verantwoordelijk voor de strategie, regie,
inhoud en uitvoering van vele citymarketing activiteiten voor Lelystad.
Daar komt nu de toeristische informatievoorziening en de marketing en
promotie van toerisme en recreatie bij. Voor de invulling van deze
regietaak zal City Marketing Lelystad een bedrijfsplan toeristische
informatievoorziening opstellen waarin ook een marketingplan wordt
opgenomen. Het bestaande toeristisch platform waarin een
vertegenwoordiging van de toeristisch recreatieve ondernemers is
vertegenwoordigd, zal op verzoek fungeren als adviesraad. De gemeente
Lelystad zal zowel vanuit haar opdrachtgeversrol als in de rol van
voorzitter van het toeristisch platform, kaderstellend blijven en
vanuit deze taak ook het contact met de ondernemers in de toeristische
sector onderhouden.
Ja