Consumentenbond
31 mei 2010
Prijsvechter Tringg verhoogt op onjuiste wijze de prijzen
De prijzen van mobiel telefoonabonnement Tringg, dat door aanbieder
6GMobile als prijsvechter wordt gepresenteerd, zijn onlangs op onjuiste
wijze verhoogd. Klanten kregen niet de mogelijkheid om tijdig op te
zeggen, terwijl dat wel had gemoeten. De Consumentenbond heeft
toezichthouder Opta gevraagd om in te grijpen.
geld_stapels Eind april ontvingen Tringg-abonnees een e-mail waarin
werd aangekondigd dat per 1 mei 2010 de maandelijkse bedragen met EUR5
omhoog gaan en de gesprekken voortaan op een minuut worden afgerond. In
de wet is geregeld dat wanneer een aanbieder zijn prijzen verhoogt, hij
de klanten hier minimaal vier weken over dient te informeren, en
klanten in die periode ook de mogelijkheid moeten krijgen om hun
abonnement kosteloos te beëindigen.
Opzeggen
Naast dat Tringg de prijsverhoging niet tijdig heeft aangekondigd,
heeft de prijsvechter volgens de Consumentenbond ook niet op de juiste
wijze de abonnees geïnformeerd per wanneer ze konden opzeggen. Tringg
heeft aan de Consumentenbond laten weten dat ze de fout erkennen, maar
om administratieve redenen niet gaat terugbetalen. Alleen wie alsnog
opzegt, krijgt volgens Tringg de extra kosten terug.