ProRail
Persbericht
31-05-2010
Station Groningen Europapark krijgt stoere, titanium vleugels
In opdracht van ProRail heeft Movares een ontwerp gemaakt voor het
station Groningen Europapark. Als enige treinstation in Nederland
krijgt het nieuwe station straks een kap van titanium. Dit duurzame
materiaal geeft het station een stoer en elegant uiterlijk. âGroningen
krijgt er een aangenaam station bij; comfort staat voor de reiziger
vooropââ, belooft architect Nienke van de Lune van studioSK, onderdeel
van het ingenieursbureau Movares uit Utrecht.
Ontwerp
Zij ontwierp het station in nauwe samenwerking met collega architect
Peter Heideman. De welstandscommissie van de gemeente Groningen gaf
onlangs akkoord op het ontwerp. De kap kenmerkt zich door grote
overspanningen, onzichtbare koppelconstructies en een krachtig beeld.
De twee titanium vleugels rusten alleen op de lift en een portaal
waardoor ze een zeer grote vrije overspanning hebben. De
functionaliteit van het perron is hierdoor optimaal en geeft het
energiezuinige station een mooi aanzicht. In de kappen zijn onder meer
cameraâs, verlichting en leidingen volledig geïntegreerd. Er hangt
bijna niets op of aan het dak. In het middendeel laat koudgebogen glas
(een gepatenteerde uitvinding van Movares) daglicht toe.
Stationsplein
De twee daken overkappen de volledige breedte van het midden- en
zijperron. Hierdoor kunnen reizigers droog in- en uitstappen. Vanaf het
zijperron loopt de reiziger zo het stationsplein op. Ook komt er
voldoende ruimte om fietsen te stallen. De taxistandplaatsen komen
dicht bij de entree van het station, waardoor station Groningen
Europapark zo comfortabel mogelijk is gemaakt.
Halte
Groningen Europapark wordt een halte voor Arriva en de NS. Het station
ligt in de as van de Euroborg, het thuishonk van voetbalclub FC
Groningen, dat middenin de nieuwe wijk Europapark staat. Opdrachtgever
ProRail verwacht zesduizend in- en uitstappers per dag. Volgens
planning moet het nieuwe gebouw eind 2012 in gebruik worden genomen.
Tot die tijd doet een tijdelijk station dienst.
Het ontwerp is in opdracht van ProRail uitgewerkt en tot stand gekomen
in samenwerking met dienst ROEZ Groningen. Bureau Spoorbouwmeester
vervult in toetsende zin een belangrijke rol in het ontwerpproces. Het
plan kenmerkt zich door de integrale ontwerpaanpak voor omgeving en
station.
[s?pers.persberichten.actueel.regionaal.stationgroningeneuropaparkkrijg
tstoere_titaniumvleugels&category=Regionaal]