Actiz
31-05-2010 Risicosignalering onderdeel van kwaliteitskader verantwoorde zorg
Het signaleren van risicoâs bij cliënten is structureel onderdeel
geworden van het kwaliteitskader verantwoorde zorg.
Vernieuwde set indicatoren nauwkeuriger
Het signaleren van risicoâs bij cliënten is structureel onderdeel
geworden van het kwaliteitskader verantwoorde zorg. Het kader besteedde
tot nu toe vooral aandacht aan de kwaliteit van de geboden zorg in de
sector voor verpleging, verzorging en zorg thuis. Met ingang van dit
jaar is het preventief handelen van zorgorganisaties toegevoegd aan het
kwaliteitskader. Verder werden de vragenlijsten verkort waarmee
cliënten hun ervaringen met de zorg aangeven. Met deze stappen is het
kader verder verbeterd als instrument om kwaliteit van zorg te meten en
verbeteringen in de zorg te stimuleren.
In april 2010 is een nieuwe versie van het kwaliteitskader Verantwoorde
zorg VV&T verschenen. Naast kwaliteitsnormen zijn hierin ook de
indicatoren beschreven waarmee de normen gemeten worden. Na een
grootschalige evaluatie in 2009 is het kwaliteitskader aangepast en
verbeterd. De indicatoren sluiten beter aan bij de verantwoordelijkheid
van de zorgorganisaties en de betrouwbaarheid is verhoogd.
Risicosignalering
Nieuw is de risicosignalering van zorgproblemen. Belangrijk onderdeel
van de zorg is het monitoren van de situatie en vroegtijdig signaleren
van eventuele zorgproblemen bij de cliënt. Vervolgens dient adequate
opvolging te worden georganiseerd. De zorgorganisatie kan bij signalen
van bijvoorbeeld een depressie het gesprek aangaan met de cliënt,
adviseren om met de huisarts hierover te praten, zelf maatregelen nemen
of wijzen op andere mogelijkheden. De risicosignalering levert een
belangrijke bijdrage aan meer veiligheid in de zorg. In het kader staat
verwoord wat veilige zorg is.
Kwaliteit van leven
In het nieuwe kader is ook beschreven wat onder kwaliteit van leven
verstaan wordt. Cliënten willen zoveel mogelijk hun leven voortzetten.
Dingen doen die voor hen belangrijk zijn op een manier die zij gewend
zijn. In het kwaliteitskader staat wat dat betekent voor de
levensdomeinen lichamelijk welbevinden en gezondheid, woon- en
leefsituatie, participatie en mentaal welbevinden. Ook is beschreven
hoe zorgverleners en zorgorganisaties daar een bijdrage aan kunnen
leveren.
Transparant
Inmiddels staan vrijwel alle zorgorganisaties aangesloten bij ActiZ en
BTN met hun kwaliteitsgegevens op www.kiesBeter.nl. De zorgorganisaties
streven naar optimale kwaliteit voor hun cliënten en zijn daarover
graag transparant. Naast transparantie is het verbeteren van de zorg
een belangrijk streven. Uit onderzoek blijkt dat driekwart van de
zorgorganisaties én betrokken cliëntenraden aangeeft dat
verbeteringen zijn ingezet naar aanleiding van de metingen. Een score
waar de branche trots op is.
Stuurgroep Verantwoorde zorg
Sinds 2007 gelden er kwaliteitsnormen voor de zorg in verpleeg-,
verzorgingshuizen en zorg thuis (VVT). Doel van de normen is dat zij
bijdragen aan veiligheid en kwaliteit van leven van cliënten. Het
kwaliteitskader Verantwoorde zorg VVT is ontwikkeld door
brancheorganisaties ActiZ en BTN, beroepsverenigingen V&VN, Verenso en
Sting, cliëntenorganisatie LOC, de Inspectie IGZ, Zorgverzekeraars
Nederland en het ministerie van VWS. Deze partijen werken samen in de
Stuurgroep Verantwoorde zorg VV&T, ondersteund door het programma
Zichtbare Zorg.