Infrageluid van Eyjafjallajökull vulkaan in De Bilt gemeten
19 mei 2010 - Infrageluid van de erupties van de Eyjafjallajökull is
gemeten in De Bilt door zeer gevoelige barometers, zogenaamde
microbarometers. Dit geluid is voor de mens onhoorbaar omdat het
frequenties lager dan 20 Hz bevat.
Infrageluid Eyjafjallajökull vulkaan geregistreerd in De Bilt (bron:
KNMI)
Infrageluid Eyjafjallajökull vulkaan geregistreerd in De Bilt (bron:
KNMI)
Zulke lage frequenties worden nauwelijks gedempt door de atmosfeer en
kunnen enorme afstanden afleggen. Infrageluid is voor het eerst ontdekt
in 1883 na de catastrofale uitbarsting van de Krakatau (Indonesië)
waarbij de infrageluid golven vier maal rond de aarde reisden.
Explosies gedurende erupties genereren infrageluid, maar er wordt ook
continue infrageluid opgewekt door de kraterpijp die als een orgelpijp
kan resoneren. Een serie microbarometers, ook wel een array genoemd,
staat onder andere opgesteld op het meetveld van het KNMI. Omdat een
array gebruikt wordt, kan de richting waar vanuit het infrageluid komt
bepaald worden.
Sinds het begin van de erupties (14 april 2010) wordt vooral 's nacht
infrageluid uit de richting van Eyjafjallajökull gedetecteerd. 's
Nachts als de zon onder is, kan de atmosfeer zich stabiliseren. Deze
"rustige atmosfeer" levert de meest gunstige condities om infrageluid
te meten. Overdag is er wind, turbulentie en zijn er ook lokale
infrageluid bronnen actief.
Werkelijke richting van het De Bilt Infrageluid (DBN) naar de
Eyjafjallajökull (Bron: KNMI)
Werkelijke richting van het De Bilt Infrageluid (DBN) naar de
Eyjafjallajökull (Bron: KNMI)
Infrageluid reist door de hoge atmosfeer waarbij stratosferische
winden, rond de 50 km hoogte, een sterke invloed hebben op de
geluidsvoorplanting. Deze winden zijn momenteel naar het westen gericht
waardoor de geobserveerde richting afwijkt van de werkelijke richting
van het De Bilt Infrageluid (DBN) naar de Eyjafjallajökull.
Wereldwijd worden momenteel 60 infrageluid array gerealiseerd voor de
verificatie van het kernstopverdrag. Als civiele toepassing van dit
netwerk wordt onderzoek gedaan naar de bijdrage van infrageluid in een
"early-warning" systeem voor vulkanisch as voor de luchtvaart.
---
Werkelijke richting van het De Bilt Infrageluid (DBN) naar de
Eyjafjallajökull (Bron: KNMI)
Eerste uitgave: 19-05-10
Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut