Belgische Federale Overheid
* Vragen en antwoorden over de waarborg van uw aankopen
Vragen en antwoorden over de waarborg van uw aankopen
Datum: 09 april 2010
Dagelijks ontvangt de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie heel
wat vragen van consumenten over de (wettelijke) waarborg van gekochte
producten. Met een nieuwe brochure probeert de FOD tegemoet te komen
aan die consumentenvragen.
Dit zijn slechts enkele van de vragen die bezorgde en boze consumenten
stellen aan de FOD Economie:
* Ik heb een tweedehandsmotor van een particulier gekocht. Is hij
gedekt door een waarborg?
* Mijn nieuwe gsm is nog geen 6 maanden oud en werkt al niet meer,
maar de verkoper weigert hem te herstellen onder garantie omdat
hij beweert dat de gsm werd blootgesteld aan vochtigheid. Wat kan
ik doen?
* Hebben de vervangstukken ook een waarborg van twee jaar?
* Wie is uiteindelijk aansprakelijk wanneer een product niet conform
is?
In een brochure en op de website vindt u meer informatie over uw
rechten en plichten op het vlak van wettelijke waarborgen.
Zowel de webpagina als de brochure zijn opgebouwd in
vraag-antwoordvorm. Ze streven uiteraard geen volledigheid na: enkel
de meest gestelde vragen (en antwoorden) komen aan bod.
Meer informatie vindt u op de website van de FOD Economie, KMO,
Middenstand en Energie.
Lees de brochure 'Bescherming van de consumenten bij de verkoop van
consumptiegoederen' op de website van de FOD Economie, KMO,
Middenstand en Energie. (pdf, 48 p. - 15,22 MB)
Zie het origineel