Belgische Federale Overheid


* Vragen en antwoorden over de waarborg van uw aankopen

Vragen en antwoorden over de waarborg van uw aankopen

Datum: 09 april 2010

Dagelijks ontvangt de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie heel wat vragen van consumenten over de (wettelijke) waarborg van gekochte producten. Met een nieuwe brochure probeert de FOD tegemoet te komen aan die consumentenvragen.

Dit zijn slechts enkele van de vragen die bezorgde en boze consumenten stellen aan de FOD Economie:

* Ik heb een tweedehandsmotor van een particulier gekocht. Is hij gedekt door een waarborg?

* Mijn nieuwe gsm is nog geen 6 maanden oud en werkt al niet meer, maar de verkoper weigert hem te herstellen onder garantie omdat hij beweert dat de gsm werd blootgesteld aan vochtigheid. Wat kan ik doen?

* Hebben de vervangstukken ook een waarborg van twee jaar?
* Wie is uiteindelijk aansprakelijk wanneer een product niet conform is?

In een brochure en op de website vindt u meer informatie over uw rechten en plichten op het vlak van wettelijke waarborgen. Zowel de webpagina als de brochure zijn opgebouwd in vraag-antwoordvorm. Ze streven uiteraard geen volledigheid na: enkel de meest gestelde vragen (en antwoorden) komen aan bod.

Meer informatie vindt u op de website van de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie.

Lees de brochure 'Bescherming van de consumenten bij de verkoop van consumptiegoederen' op de website van de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie. (pdf, 48 p. - 15,22 MB) Zie het origineel