Ministerie van Economische Zaken
Nieuwe SMS-gedragscode voldoet niet
19 maart 2010 | nieuwsbericht | Consumentenbeleid
`De nieuwe sms-gedragscode die per 1 maart 2010 is ingegaan voldoet
nog niet.' Dat schrijft minister Van der Hoeven vrijdag 19 maart 2010
aan de Tweede Kamer.
Volgens de Minister bevat de code een aantal duidelijke verbeteringen
ten opzichte van de oude versie die eerder dit jaar is geëvalueerd. Zo
wordt voortaan bij de aanmelding voor sms-diensten in het eerste
bericht vermeld dat het een abonnement betreft en wat de prijs (per
week) is. De afmelding kan verder voortaan eenvoudig door 'stop' te
sms'en. Ook gaat de sector de code actief handhaven, waarbij hogere
boetes kunnen worden opgelegd aan overtreders. Verder komt er een
zwarte lijst. Ondanks deze verbeteringen voldoet de gedragscode
volgens de Minister nog niet aan haar verwachtingen en zijn kinderen
en andere kwetsbare consumenten nog steeds onvoldoende beschermd. Voor
een groot deel ligt dat volgens Van der Hoeven aan het feit dat de
reclameregels voor de sms-branche nog niet zijn aangepast door de
sector. Daardoor blijft het mogelijk dat sms-diensten op een
onduidelijke manier worden aangeboden, via bijvoorbeeld quizjes,
testjes en prijsvragen, waarbij men niet geleverd krijgt wat men wilde
of waarbij je onverwacht vast blijkt te zitten aan een duur
sms-abonnement.
De minister verlangt dat de sector zo snel mogelijk aanvullende
maatregelen neemt om te voldoen aan de eerder geschetste
uitgangspunten. Om het proces te ondersteunen heeft Van der Hoeven ook
wetgeving in de maak. Zo wordt voor 1 juli wetgeving uitgewerkt die
voorschriften verbindt aan het opschorten of beëindigen van de
dienstverlening door telecomproviders, zodat gedupeerden niet zomaar
kunnen worden afgesloten van hun mobiele telefoonabonnement. Daarnaast
is wetgeving in voorbereiding waarmee voorwaarden kunnen worden
gesteld aan de incassofunctie van telecomproviders. Daarin wordt
geregeld dat providers straks niet langer geld voor bijvoorbeeld
sms-diensten mogen afschrijven van iemands rekening als de aanbieder
van de dienst zich niet aan de regels houdt. Via het programma
Digivaardig & Digibewust (http://www.mijndigitalewereld.nl/) zal Van
der Hoeven verder het onderwerp sms-diensten en de daaraan verbonden
risico's onder de aandacht brengen van kwetsbare groepen consumenten,
zoals jongeren.
Achtergronden
In de sms-gedragscode hebben marktpartijen, zoals
telefoonmaatschappijen en sms-dienstverleners, afspraken vastgelegd
over o.a. reclame-uitingen rond sms-diensten (zoals bijvoorbeeld voor
ringtones of spelletjes), het aan/afmelden voor sms-diensten en het
afhandelen van klachten. Gelet op het niet afnemende aantal klachten
van consumenten over sms-diensten is de code eerder dit jaar tegen het
licht gehouden.
Consumenten zich eenvoudig laten blokkeren voor sms-diensten via
http://www.smsdienstenfilter.nl/
Voor de pers:
* Edwin van Scherrenburg, woordvoerder, 070-3796464 of 06-15028924,
e.v.vanscherrenburg@minez.nl
Meer informatie
* Brief aan de Tweede Kamer - SMS-diensten kamerstuk | 19 maart 2010
| Consumentenbeleid | Word document, 78 Kb Brief
aan de Tweede Kamer - SMS-diensten - 19 maart 2010