Rijksmuseum


PERSBERICHT

Oog, tijdschrift van het Rijksmuseum, onderzoekt het einde van de man

`Als de man een politieke partij was en er kwamen nu verkiezingen aan dan stond de man bijzonder laag in de peilingen. Zelfs de meest inventieve spindoctor zou moeite hebben er nog een positieve draai aan te geven.' Peter van der Klugt in zijn essay in dit nummer.

Nadert het einde van de man? Oog vergelijkt in het eerste nummer van 2010 zijn positie met die van vroeger. Toen mannen in de voorloper van de gulp nog rustig een mandarijntje meedroegen en een kerel fier zijn wapens droeg
- en gebruikte. Journalist Peter van der Klugt wijdt zich aan het mannenvraagstuk. Hadden mannen eeuwenlang aanzien, een wapen en de broek aan, anno 2010 is het geen man's world meer en zijn rol wordt steeds onduidelijker. Wat is de toekomst van de man of....is die er wel?

Yvo van Regteren Altena schrijft over de voorloper van de huidige gulp, de `braguette' genoemd. Aan de hand van een aantal schilderijen van beroemde mannen als Karel V en Philips II wordt de braguette getoond, een opstaand kapje van stof of leer dat de schaamstreek bedekte maar ook zeer geprononceerd deed uitkomen. Mag je als man tegenwoordig amper pronken met je zaakje, in de 16de eeuw was het aan het hof van Elisabeth I heel normaal om uit je braguette een zakdoekje te halen.

In maart gaat hij weer open in Maastricht: de TEFAF, The European Fine Art Fair, met
1 miljard euro aan objecten verdeeld over 250 stands de grootste kunstbeurs ter wereld. Vijf kunstkenners, waaronder verzamelaars Pieter Dreesmann, Martijn Sanders en Sylvia Tóth, geven aan toekomstige kopers tips bij welke stand ze langs moeten gaan, hoe te kijken naar kunst en....hoe te onderhandelen. Want dat blijkt heel normaal te zijn op de TEFAF.

Ook in dit nummer: Hans Aarsman toont foto's van sterke vrouwen uit zijn eigen collectie. En filmer en kunstenaar Alex van Warmerdam vertelt welke kunst hem raakt.

De nieuwe OOG ligt vanaf donderdag 18 februari in de winkel.


Noot voor redacties