Stadsdeel Amsterdam Centrum



---

Leidseplein in 2015 grotendeels autovrij

18 februari 2010

De gemeenteraad van Amsterdam heeft op woensdag 17 februari ingestemd met de `Nota van Uitgangspunten Openbare Ruimte Leidsebuurt'. De voetganger staat hierin centraal.

Zowel het stadsdeel als de centrale stad hebben het plan omarmd met een paar kanttekeningen. Dit houdt in dat in de vervolgplannen nog aanvullend onderzoek wordt gedaan:

* een taxilocatie op het Raamplein of Leidsebrug, als alternatief voor de voorgestelde taxilocatie in het Leidse Bosje -oostzijde
* nut en noodzaak van een bufferlocatie: plek waar taxi's kunnen wachten totdat er plek vrij is op de taxistandplaats
* de mogelijkheid om de tramhalte bij de Stadsschouwburg te behouden, als alternatief op het voorstel de tramhaltes op het Leidseplein naar de randen te verplaatsen.

Voetganger centraal in Nota van Uitgangspunten

In de plannen wordt de Leidsebuurt zoveel mogelijk een voetgangersgebied waarbij het Leidseplein, het
Kleine-Gartmanplantsoen, een deel van de Marnixstraat en de Leidsebrug geheel autovrij worden ingericht. De tramhaltes worden verplaatst naar de randen van het plein. Om de voetganger op het Leidseplein vrij spel te geven moet de huidige taxistandplaats worden verplaatst. Het voorstel is het Leidsebosje - oostzijde. Voordelen van deze nieuwe standplaats zijn de directe aansluiting op het Hoofdnet Auto, de verkeersveiligheid en het niet verstoren van het openbaar vervoer. De beoogde nieuwe standplaats biedt ruimte voor veertien taxi's. Dit aantal standplaatsen is onvoldoende. Daarom wordt aanvullend onderzoek gedaan naar een locatie voor een taxibuffer op de Appeltjesmarkt of het Raamplein. Er komt een fietsenstalling onder het Kleine-Gartmanplantsoen met een capaciteit van 2700 plekken. Uit nader onderzoek moet blijken of dit aantal hoger kan en wat de kosten daarvan zijn. De stalling krijgt verschillende in- en uitgangen om het gebruiksgemak zo groot mogelijk te maken.

Vervolg

Het stadsdeel gaat nu samen met de centrale stad verder met de planvorming. Het is de opgave een open en aantrekkelijk ingericht Leidseplein te ontwerpen, met onder meer bomen, zitgelegenheden, ondergrondse fietsvoorzieningen en het openbaar vervoer aan de randen. Een plein waar het aantrekkelijk is om naar toe te gaan en te verblijven. Het is de bedoeling eind 2010 het nieuwe ontwerp vrij te kunnen geven voor inspraak.

Informatie en contact

Kijk hier voor meer informatie over de inrichtingsplannen voor de Leidsebuurt.

---
Zie het origineel