Gemeente Teylingen

verdiepte spoorbaan Voorhout

Voorlopig geen verdiepte spoorbaan Voorhout

18 februari 2010

De gemeente Teylingen heeft een quickscan laten uitvoeren waarin de mogelijkheden zijn onderzocht naar een verdiepte ligging van de spoorbaan in Voorhout. Hoewel er veel voordelen te behalen zijn, wordt geconcludeerd dat dit door de hoge kosten op de korte- en middellange termijn niet haalbaar is.

Quickscan

Bureau Movares heeft in opdracht van de gemeente Teylingen een quickscan naar de verdiepte ligging van het spoor in Voorhout uitgevoerd. In deze quickscan is ingegaan op de financiële- en niet-financiële kosten en baten van de verdiepte ligging.

Voordelen

Geconcludeerd wordt dat er grote verkeerskundige, stedenbouwkundige en milieutechnische voordelen ontstaan als het spoor in een tunnel wordt aangelegd. Er kunnen meer dwarsverbindingen tussen de delen van Voorhout worden gemaakt en de ruimtelijke kwaliteit verbetert. Daarbij zijn er voordelen op het gebied van geluid en externe veiligheid.

Nadelen

Ook zijn er nadelen te benoemen. De ondergrondse ligging van station Voorhout geeft een aanzienlijke teruggang in de kwaliteit van het station, in beleving en de sociale veiligheid. Door de bouw ontstaat gedurende 2 á 3 jaar een aanzienlijke bouwoverlast en moet een strook van 30 meter vrij worden gemaakt. Bestaande gebouwen moeten daar gesloopt worden.

spoorwegovergang 435

Kosten

De kosten van een tunnel zijn afhankelijk van de lengte. Een korte tunnel kost circa EUR 230 miljoen en een lange tunnel circa EUR 560 miljoen. Als op de tunnel gebouwd kan worden (wat nog niet zeker is), bedragen de baten circa EUR 1 á 2 miljoen. Wethouder Leo van der Zon (VVD) concludeert dat de aanleg van de verdiepte spoorbaan voor Voorhout een prima plan is, maar dat helaas op de korte- en middellange termijn niet haalbaar blijkt te zijn.

Toekomst

Alleen als rijk en provincie bijdragen beschikbaar stellen, bestaat volgens Van der Zon op lange termijn de kans om het verdiepen van het spoor te realiseren. Teylingen onderzoekt daarom de mogelijkheid of het project aangemeld kan worden voor de Meerjarennota Infrastructuur Ruimte en Transport (Mirt) van het rijk. Gezien het financiële klimaat in Nederland verwacht de gemeente op korte termijn geen positief resultaat.

Korte termijn

Omdat het verdiepen van het spoor in Voorhout ook in de verre toekomst zeer onzeker is, stelt het college van Teylingen aan de raad voor om bij de ontwikkeling van de plannen zoals de stationslocatie Voorhout, Hooghkamer en Nieuw Boekhorst uit te gaan van een niet-verdiepte ligging van het spoor. Een strook van 30 meter moet anders vrijgehouden worden, wat grote gevolgen heeft voor deze plannen.

verkiezingen
Nieuwe afvalcontainers