Ackermans & van Haaren


PERSBERICHT
PB 265 11/02/2010 Pag. 1/3

DEME bouwt, samen met Laing O'Rourke, de London Gateway Port, een nieuwe containerterminal voor DP World Omvangrijke baggerwerken starten in maart 2010

Op 8 januari 2010 heeft DP World formeel het groen licht gegeven voor de bouw van de London Gateway containerterminal, en dit niettegenstaande de huidige economische crisis, die ook zijn weerslag heeft op de containertrafieken. De Tijdelijke Vereniging Laing O'Rourke Infrastructure Limited ­ Dredging International NV (DEME Groep) had deze belangrijke opdracht voor de uitvoering van een groot nieuw havenontwikkelingsproject aan de Theems rivier in het Verenigde Koninkrijk reeds verworven in 2008. Echter in het licht
van de plotse financiële en
economische wereldcrisis
is het project sindsdien
herbekeken .
De beslissing van DP
World om definitief door te
gaan met de aanleg van
de essentiële infrastructuur
voor het te bouwen haven-
en logistiek parkcomplex
betekent dat nu voor
DEME de weg volledig

1




open ligt om de baggerwerken op korte termijn te starten. Het civiele bouwgedeelte,

waaronder o.m. de bouw van de kaaimuur, wordt met acht maanden uitgesteld. Het "London Gateway Port" project is gelegen aan de vroegere Shell Haven installaties ongeveer 40 km stroomafwaarts van de Londense City. De werken zullen in hun herziene omvang uitgevoerd worden voor rekening van London Gateway Port Limited (DP World) voor een totaal bedrag van 400 miljoen GBP ( 442 miljoen). Ze moeten uitgevoerd worden binnen een tijdsbestek van 54 maanden na de start van de baggerwerken, wat wil zeggen dat het project tegen einde 2014 afgerond moet zijn. Een aanzienlijk aantal grote baggerschepen van de DEME vloot zullen hiervoor ingezet worden.
DEME is erin geslaagd deze belangrijke opdracht binnen te halen dankzij o.m. de ervaring die het bedrijf heeft verworven en de technieken die werden ontwikkeld en toegepast bij de uitvoering van complexe en veelzijdige activiteiten bij de uitbouw van de Antwerpse haven op de Linker Oever, en meer specifiek in recente tijden de bouw van het Deurganckdok. Overigens is onze klant DP World ook exploitant van de nieuwe Antwerp Gateway container terminal in datzelfde Deurganckdok.

De nieuwe London Gateway
Port zal een state-of-the-art
volledig geautomatiseerde
diepwater containerhaven zijn,
gecombineerd met een
logistiek park dat als
rechtstreeks distributiecentrum
zal gelden voor de
containergoederen die via de
London Gateway Port worden
aangevoerd. De terminal zal
toegankelijk zijn voor de
grootste containerschepen met
een laadcapaciteit van meer
dan 12.000 containers. De werken omvatten een kaaimuur van 1300 m en een nieuwe stookolie steiger van 300m lang, die gebouwd zal worden door Laing O'Rourke met Bachy- Solétanche als onderaannemer. De bagger- en opspuitwerken, uit te voeren door DEME- dochter Dredging International, omvatten o.m. 29 miljoen m3 baggerwerken in de Theems over een afstand van ongeveer 100km.

2




Na een intensieve periode van voorbereidingswerken (bodemonderzoeken en de setup van

een indrukwekkend riviermonitoringssysteem), die in 2009 en 2009 werden uitgevoerd, zal DEME de effectieve baggerwerken starten in maart 2010. Binnen dit contract zal een hoeveelheid grind gebaggerd en gecommercialiseerd worden ­ een opportuniteit voor DBM, de zeegrindspecialist van DEME. Andere waterbouwkundige werken die de DEME specialisten uitvoeren zijn het bouwen van dijken, dijkbeschermingswerken en de installatie van erosiebescherming door middel van GOSA-matrassen (Gevezelde Open Steen Asfalt).

Dit project betekent een nieuwe grote doorbraak voor DEME's positie in de UK. In recente tijden is de DEME Groep ook nog betrokken geweest bij een aantal andere belangrijke container terminal ontwikkelingen in Europa: de bouw van Le Havre Port 2000 (Frankrijk), de bouw van het Deurganckdock in Antwerpen (België), een nieuwe containerterminal in Fos-sur-Mer (Frankrijk), de nieuwe Vuosaari haven in Helsinki (Finland).

Over Dredging International

Dredging International is een werkmaatschappij van de Belgische DEME-groep, een wereldleider in baggerwerken, milieuprojecten en waterbouwkundige realisaties. De DEME groep telt 3700 werknemers (staff en crew) die op de 5 continenten werken. In 2008 realiseerde DEME een omzet van 1,5 miljard Euro en een operationele cash-flow (EBITDA) van 302 miljoen Euro. Met 80 grote baggertuigen en zo'n 200 hulptuigen, beschikt de groep over één van de modernste, meest performante en gediversifieerde vloten ter wereld.