Oranjewoud


Oranjewoud houdt ontwikkeling A74 op koers

Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat en minister Cramer van VROM hebben het Ontwerp Tracébesluit (OTB) voor de A74 ondertekend. Deze ondertekening is maanden eerder dan verwacht. Met deze versnelling, die mogelijk is gemaakt door een intensieve samenwerking tussen Oranjewoud en Rijkswaterstaat, komen de ministers tegemoet aan een brede wens vanuit de regio om nog vóór de Floriade (april 2012) de A74 in gebruik te kunnen nemen.

Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat en minister Cramer van VROM hebben het Ontwerp Tracébesluit (OTB) voor de A74 ondertekend. Deze ondertekening is maanden eerder dan verwacht. Met deze versnelling, die mogelijk is gemaakt door een intensieve samenwerking tussen Oranjewoud en Rijkswaterstaat, komen de ministers tegemoet aan een brede wens vanuit de regio om nog vóór de Floriade (april 2012) de A74 in gebruik te kunnen nemen.

De handtekeningen van de beide ministers zijn een mijlpaal in een proces waarin Oranjewoud Rijkswaterstaat al geruime tijd samenwerken. In 2001 is door Oranjewoud de milieueffectrapportage (MER) voor deze snelweg uitgevoerd. Dit heeft geleid tot de keuze voor het Plateau-alternatief. In 2004 is een OTB uitgebracht waarin het Plateau-alternatief was uitgewerkt. Reacties van omwonenden en veranderende verkeersprognoses en wetgeving hebben destijds geleid tot aanvullend onderzoek. Daarin zijn tevens nieuwe ruimtelijke en beleidsmatige ontwikkelingen betrokken.

Er is het afgelopen half jaar bij Oranjewoud hard gewerkt door een breed team van adviseurs om ten opzichte van het OTB van 2004 een aantal aanpassingen door te voeren. Zo zijn weefvakken toegevoegd op de Zuiderbrug, is de verknoping A73/A74 aangepast, komen meer en hogere geluidsschermen (vooral langs de aansluitende A73) en komt er een extra fietsbrug en een ecoduct. De snelheid waarmee, met name in 2009 een aantal ontwikkelingen is doorgevoerd werd mogelijk door het continu integraal benaderen van alle facetten van het snelwegontwerp, de landschappelijke inpassing, inrichting van natuurgebieden, eisen vanuit het milieu en wensen vanuit de omgeving.

De A74 buigt bij Venlo af van de A73-Zuid richting de Duitse grens en sluit daar aan op de Duitse Bundes-autobahn 61. De weg vormt een belangrijke schakel tussen de Randstad en de grote Duitse industriegebieden.