Ingezonden persbericht



Goede autoverlichting: gezien worden vindt automobilist belangrijker dan boete voorkomen

Tweederde van de automobilisten concludeert dat goed werkende autoverlichting belangrijk is zodat medeweggebruikers kunnen zien waar men rijdt en wat men doet. Dat is één van de uitkomsten van een online enquête die is gehouden bij de campagne Goed Licht Beter Zicht. De campagne werd dit jaar door de politie ondersteund met actieve controle op defecte of onjuist afgestelde autoverlichting.

Bij een online enquête van Goed Licht Beter Zicht (1.051 respondenten) antwoordde 68% op de vraag 'wat vindt u het belangrijkste van goed werkende autoverlichting', dat zij gezien willen worden (ziet iedereen waar ik rijd en wat ik doe). Circa 31% koos voor de optie dat zij 'alle verkeerssituaties dan goed zouden kunnen overzien'. Het voorkomen van een boete door het voeren van juiste verlichting werd slechts door enkelen (1%) als belangrijkste argument voor goede autoverlichting aangegeven.

Op de vraag wat men zou doen bij een kapotte koplamp, reageerde bijna de helft van de mensen (47%) direct naar een BOVAG garage te rijden. 26% gaf als eerste reactie op deze vraag dat zij binnen 24 uur de lamp zouden vervangen; hetzelfde percentage stelde dat zij de ANWB Wegenwacht zou bellen om het lampje ter plekke te laten vervangen. Dat de intenties erg goed waren, bleek uit het feit dat minder dan een half procent aangaf door te rijden totdat ze een keer tijd hadden.

In het derde jaar van de campagne Goed Licht Beter Zicht - een initiatief van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, ANWB, BOVAG, Philips, Rai Vereniging en Veilig Verkeer Nederland - hielden in de maanden oktober en november de politiekorpsen extra toezicht op juist werkende autoverlichting. Regionale korpsen en de KLPD wezen automobilisten op defecten en gaven een bekeuring als dit onvermijdelijk was.

De partners van de campagne en de politie constateren dat goed werkende autoverlichting een issue is dat de aandacht heeft. Een mogelijke boete van maximaal E 90,- speelt daarbij zeker mee, maar het bewustzijn van de effecten op de verkeersveiligheid is na drie campagnejaren aanwezig. Op dit moment houdt de ANWB voor de derde keer een breed onderzoek onder automobilisten over hun houding en gedrag ten opzichte van autoverlichting; de uitslag daarvan wordt halverwege januari verwacht en kan dan worden vergeleken met eerdere onderzoeken.

EINDE BERICHT

Noot voor de redactie,