Gemeente Den Haag

Persbericht Gemeente Den Haag

Datum 11 december 2009

Masterplan afgestemd op milieutoets
Vernieuwing van Scheveningen weer een stap dichterbij

Het college van burgemeester en wethouders heeft vandaag het Masterplan Scheveningen ­ kust vastgesteld. De zee, het strand, de visserij en de kust zijn de levensader van Scheveningen. Het Masterplan benadrukt dit en wil dit zoveel mogelijk versterken door nog meer de nadruk op het zeefront te leggen. Er wordt volop geïnvesteerd in de openbare ruimte, aantrekkelijke pleinen en de bereikbaarheid van Scheveningen, om zo voorzieningen met internationale allure en nieuwe topattracties aan te trekken.

Het concept Masterplan werd 10 juli 2009 vastgesteld. Daarna is onderzocht welke milieueffecten het masterplan op haar omgeving heeft. Hiervoor heeft de gemeente een plan-MER laten uitvoeren. Het plan-MER heeft van 16 september tot en met 28 oktober jl. ter inzage gelegen. Daarnaast is het beoordeeld door de commissie voor de milieueffectrapportage, die waakt over de kwaliteit van het plan- MER. De commissie kwam tot de conclusie dat het plan-MER voldoende informatie bevat om een besluit te nemen over het Masterplan en heeft positief geadviseerd. De gemeente zal bij de verdere uitwerking van het masterplan de milieueffecten op het gebied van onder meer verkeer, luchtkwaliteit, geluidhinder en natuur in de gaten blijven houden. Dat is nodig omdat het Masterplan veel voorstellen op hoofdlijnen bevat en bij de verdere uitwerking de precieze milieueffecten beter beoordeeld kunnen worden. In januari bespreekt de gemeenteraad het Masterplan

Ambitie
Wethouder Marnix Norder (Bouwen en Wonen): "Met de vaststelling van het Masterplan zijn we weer een stapje verder in het verwezenlijken van onze plannen voor Scheveningen. En daar ben ik blij mee, want de ontwikkeling van Scheveningen is cruciaal voor de toekomst; het moet een aantrekkelijke plek blijven om te wonen, werken en recreëren."
Zo wordt de pier verlengd met meer familie- en avonturenattracties, krijgt de omgeving van het Circustheater een Broadway-achtig karakter, sluit de winkelstraat van Dorp beter aan op de Boulevard en worden voorstellen gedaan voor sloop en nieuwbouw van de Kompasbuurt en Hoog Lindoduin.

"Dit is het begin van een transformatieproces waar we de komende jaren met bewoners, ondernemers en andere partijen hard aan moeten trekken. De start van de aanleg van de nieuwe Boulevard, begin volgend jaar, is een eerste stap. Hiermee maken we een enorme kwaliteitsslag in de openbare ruimte. Verder hebben we in november een samenwerkingsovereenkomst over de ontwikkeling van het Norfolkterrein gesloten en in december een soortgelijke overeenkomst met de visserij en marktpartijen over de vernieuwing van het Noordelijke Havenhoofd en een krachtige duurzame concurrentiepositie voor de Visserij sector. Ook hoor ik positieve geluiden van ondernemend Scheveningen over de ambities uit het Masterplan. Ik hoop dat dit zijn weerslag vindt in private investeringen in Scheveningen."

Postadres: Postbus 12 600, 2500 DJ Den Haag
Bezoekadres: Spui 70, Den Haag
Internetadres: www.denhaag.nl




2

Verkeer
De bereikbaarheid van Scheveningen is een belangrijk onderdeel van het Masterplan. Wethouder Peter Smit (Verkeer): `Om de bereikbaarheid van Scheveningen te verbeteren, zetten we in op twee hoofdroutes: via de Houtrustweg en via de Zwolsestraat. Om het recreatieve verkeer beter te verwerken, wordt een zogenaamde parkeerlus aangelegd op de Zwolsestraat en Harstenbroekweg. Aan deze parkeerlus liggen de belangrijkste parkeergarages en worden nieuwe parkeerplekken aangelegd, waardoor bezoekers gemakkelijk een parkeerplek kunnen vinden. Hierdoor wordt het recreatieve verkeer sneller gescheiden van bewonersverkeer, wat de doorstroming in Scheveningen zal bevorderen.' De komende tien jaar wordt ook ingezet op meer en beter openbaar vervoer. "Tramlijnen 1, 9 en 11 worden op RandstadRail-niveau gebracht. Meer comfort, meer capaciteit en een hogere frequentie zullen meer mensen verleiden om met het openbaar vervoer naar Scheveningen te gaan", zegt Smit. "Een groter aantal P+R-plekken rond Den Haag met goede aansluitingen naar Scheveningen, zoals de Strand Express, zal hier ook aan bijdragen."

Vervolg
Het Masterplan zal na vaststelling door de gemeenteraad voor verschillende deelgebieden worden uitgewerkt. Voor de realisering van de ideeën is gekozen voor twee perioden van vijf jaar. De eerste periode bestrijkt globaal 2010 ­ 2015. In deze periode investeert de gemeente in bereikbaarheid, in de kwaliteit van de openbare ruimte en in het opstellen van realistische nieuwe stedenbouwkundige kaders. Deze investeringen moeten de andere overheden en marktpartijen verleiden tot het nemen van hún rol in de vernieuwing van Scheveningen. De periode van 2015 ­ 2020 dient vervolgens ter realisering van de private investeringsplannen en van overheidsinvesteringen. Cruciaal hierbij is besluitvorming over de ligging van de zeewering in Bad en Haven.