Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Onderwerp Planstudiebesluit Zeetoegang IJmond -


-

Geachte voorzitter,

Diverse malen spraken wij over de gewenste verbeteringen in de Zeetoegang IJmond, meer in het bijzonder over noodzakelijk geachte investeringen in een nieuwe grote zeesluis te IJmuiden.

Nu kan ik u mededelen dat na een proces van verkenningen en (financiële) onderhandelingen met de Provincie Noord-Holland en de Gemeente Amsterdam het `zicht op financiering' is ingevuld en vastgelegd. Met het bereikte akkoord heb ik kunnen besluiten over te gaan naar de planstudiefase. De bouw van de sluis is niet Tracé-wetplichtig. Wel zal een Bestemmingsplanprocedure worden doorlopen. De overgang van Verkenning naar Planstudie zal bij Miljoenennota 2011 in het MIRT en de begroting worden verwerkt.

In deze planstudie zullen met name de volgende onderwerpen worden onderzocht: de maatschappelijke kosten en baten in een MKBA; de milieueffecten volgens de MER-procedures; de precieze dimensionering en ligging van de sluis in het bestaande sluizencomplex. Vertrekpunt van de studie is een sluis van 500*65*-18m gelegen tussen de Midden- en Noordersluis;
de timing voor de realisering van de sluis. Vertrekpunt van de studie is dat de sluis eind 2016 gereed is;
de optimaliseringsmogelijkheden voor het design, de fasering en de financiering (waaronder, maar niet uitsluitend, de verzelfstandiging van het Amsterdamse havenbedrijf) van de Nieuwe sluis; of het wenselijk is in het DBFM-contract voor de bouw van de Nieuwe sluis op een nieuwe locatie niet alleen het beheer en onderhoud van de Nieuwe sluis, maar ook het onderhoud van het gehele sluizencomplex en de vaarwegen in de buitenhaven mee te nemen.

Met dit besluit dat concrete studie naar een nieuwe grote sluis in IJmuiden op een nieuwe locatie mogelijk maakt, is afgestapt van het idee dat renovatie van de huidige grote sluis tot de mogelijkheden zou kunnen behoren. Onderzoek wijst uit dat grondige renovatie van de Noordersluis minimaal ca. drie jaar in beslag zou gaan nemen. In die drie jaar moet de sluis buiten gebruik worden gesteld,

a





Ons kenmerk waardoor ca. 80% van het zeescheepvaartverkeer het Amsterdamse havengebied VenW/DGLM-2009/4691 niet zou kunnen bereiken. Een quick scan analyse van de kosten die zijn gemoeid met het omleiden van goederen via Rotterdam, Antwerpen of Hamburg wijst uit, los van de imagoschade en de reële kans dat bedrijven Amsterdam zullen verlaten, dat die kosten hoger uitvallen dan de bouw van een nieuwe sluis binnen het huidige sluizencomplex. Mijn intentie is de haven van Amsterdam een haven van internationale allure te laten blijven zodat renovatie zonder eerst te zorgen voor vergelijkbare toegankelijkheid, niet realistisch is.

De Zeetoegang IJmond zal als planstudie in het MIRT-projectenboek worden opgenomen. Over de voortgang van het project wordt u in dat kader geïnformeerd.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings