Veiligere autogordels redden meer levens
Geplaatst: 02 december, 2009
De invoering van de autogordel heeft het aantal doden en gewonden bij
verkeersongevallen sterk teruggebracht. Toch kan de autogordel nóg
veiliger. Onderzoeker Ewout van der Laan van de TU/e ontwikkelde een
nieuw systeem dat nog meer levens kan redden. Maandag 7 december
promoveert hij.
Een driedimensionale computersimulatie met dummy.
Van der Laan ontwikkelde een systeem dat bliksemsnel reageert op een
botsing en direct de juiste gordelkracht voorschrijft die nodig is. Om
dit te bereiken voorzag hij een conventionele autogordel van sensoren
en een nieuw remmechanisme.
Het onderzoek aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) kan een
doorbraak betekenen voor de verkeersveiligheid. Met computersimulaties
en botsproeven toonde de onderzoeker aan dat met het nieuwe
gordelsysteem de kans op letsel aan de borstkas tot 45 procent kan
afnemen. Dat zou jaarlijks kunnen leiden tot een veertigtal minder
doden in het Nederlandse autoverkeer. In 2008 kwamen ca. 350
inzittenden om in verkeersongelukken met autos en vrachtwagens
(Cijfers: CBS).
Van der Laan, onderzoeker aan de faculteit Werktuigbouwkunde van de
TU/e, is voorzichtig in zijn prognose. Bij een ongeval spelen nog
andere factoren een rol, maar dit is absoluut een behoorlijke
verbetering. Ongeveer 25 tot 30 procent van alle doden en gewonden in
het verkeer zijn te betreuren door letsel aan de borstkas.
Kans op letsel vermindert
Het nieuwe systeem is beter dan de huidige autogordels, omdat het zich
aanpast aan het lichaamsgewicht van de gebruiker en de hevigheid van
de botsing. De kans op letsel aan de borstkas vermindert als een
gordel de inzittende geleidelijker, over een langere afstand afremt,
vertelt Van der Laan. De verbeterde autogordel werkt met sensoren die
continu waken over de auto en inzittenden en hun informatie razendsnel
doorgeven aan een elektronische regelaar. Die schrijft vervolgens de
gordelkracht voor aan een hydraulische krachtbegrenzer. Dit alles
duurt enkele milliseconden. De reactie is ruim op tijd, aangezien bij
een botsing pas na enkele tientallen milliseconden de inzittenden naar
voren beginnen te bewegen.
Risicoanalyse
De sensoren maken in feite voortdurend een risicoanalyse op basis van
de rij-condities, zoals snelheid en afremmen. Op basis van deze
voorspelling wordt de gordelkracht zodanig aangepast, dat het risico
op letsel geminimaliseerd wordt. De regelaar maakt een afschatting van
wat er in geval van een botsing zou gebeuren, omschrijft Van der Laan.
Het volautomatische systeem met sensoren, regelaar en gordelspanner is
volgens hem redelijk generiek en zal in de meeste autos passen.
Historie
De eerste driepunts autogordels werden in 1959 ingebouwd in de Volvo
Amazon. Later namen ook andere automobielfabrikanten dit over. Volgens
schattingen heeft de veiligheidsgordel sindsdien minstens een miljoen
levens gered. Studies laten zien dat automobilisten met een gordel om
45 procent minder kans lopen op overlijden bij een ongeval. In de
meeste landen is het gebruik ervan daarom verplicht.
Ewout van der Laan promoveert maandag 7 december met het proefschrift
Seat belt control, from modeling to experiment. Zijn onderzoek werd
mede mogelijk gemaakt door TNO. Naar verwachting gaat TNO het
onderzoek naar deze veiligere autogordels voortzetten.
Filmpje YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=yLECcm4fyOg&feature=channel
Technische Universiteit Eindhoven