Rabobank Nederland

Published: 15:00 04.12.2009 GMT+1 /Source: Rabobank /AEX: Rabobank /ISIN: -

Rabobank volgt Aanbeveling Ombudsman op in dossier OpMaat Hypotheek-C

De Ombudsman Financiële Dienstverlening heeft de Rabobank een Aanbeveling gedaan over enkele klachtdossiers van klanten met een OpMaat Hypotheek-C. De Rabobank zal de Aanbeveling opvolgen voor alle klanten (circa 100.000) die in de periode van 1996 tot en met 1 oktober 2000 een OpMaat Hypotheek-C hebben afgesloten. Voor de uitwerking wordt een bedrag tussen de 50 en 75 miljoen euro gereserveerd.

De Ombudsman constateert dat de Rabobank in de periode tot en met 1 oktober 2000 minder duidelijk dan gewenst is geweest over de onttrekkingen aan het spaardeel. De Ombudsman stelt een aantal maatregelen voor.

De Rabobank is van mening dat zij bij de verkoop en advisering van de OpMaat Hypotheek correct en met de klant als uitgangspunt heeft gehandeld. De Rabobank realiseert zich dat de beeldvorming inmiddels anders is.

De Rabobank werkt daarom de Aanbeveling uit in een regeling voor alle klanten die in de periode tussen 1996 tot en met 1 oktober 2000 een OpMaat Hypotheek-C hebben afgesloten. Het betreft circa 100.000 klanten.

Met het opvolgen van deze Aanbeveling denkt de Rabobank haar klanten een goede oplossing te bieden.

De Rabobank zal alle klanten die het betreft benaderen voor deze regeling. Deze klanten hoeven dus zelf geen actie te ondernemen. De Rabobank zal hen begin 2010 informeren. De klanten die in aanmerking komen voor een vergoeding, ontvangen deze later in dat jaar. Het opvolgen van de Aanbeveling kost de Rabobank tussen de 50 en 75 miljoen euro.

De Rabobank is in gesprek met Stichting Woekerpolis Claim over de Aanbeveling.

De Rabobank spreekt haar waardering uit voor de wijze waarop de Ombudsman dit dossier tot een oplossing heeft gebracht.

De regeling heeft de volgende inhoud:

- Herstel spaardeel
Klanten kunnen kiezen voor een herstel van het spaardeel. In dat geval zal de Rabobank het spaardeel aanvullen met de daaraan onttrokken premies en kosten. De klant is deze premies en kosten echter wel verschuldigd. De Rabobank zal in overleg met klanten die hiervoor kiezen, bekijken op welke wijze de klant deze bedragen alsnog gaat voldoen.
- Vergoeding misgelopen rente over het spaardeel Door de onttrekkingen aan het spaardeel heeft de klant rente misgelopen. Deze rente krijgt de klant vergoed.
- Gratis adviesgesprek
De klant krijgt een gratis adviesgesprek aangeboden waarin concrete mogelijkheden van voortzetting, omzetting of overstappen worden besproken.
- Gratis omzetten binnen Rabobank voor klanten die dat willen of voor klanten die al zijn overgegaan tot omzetting Als de klant de OpMaat Hypotheek-C wil omzetten in een ander hypotheekproduct bij de Rabobank, kan dat zonder kosten. Onder kosten wordt niet verstaan de boeterente. Vanaf 1 januari 2005 heeft de Rabobank klanten schriftelijk gewezen op de gevolgen van de teleurstellende waardeontwikkeling van het beleggingstegoed in de OpMaat Verzekering. Aan klanten die na deze datum hun OpMaat Hypotheek-C hebben omgezet, zal de Rabobank de eventueel in rekening gebrachte kosten terugstorten. Onder kosten wordt niet verstaan de boeterente.
- Minder kosten voor klanten die naar een andere aanbieder zijn overgestapt (verhuizende klanten uitgesloten) De Rabobank ontving de eerste klachten over de OpMaat Hypotheek-C vanaf juli 2005. Klanten die nadien zijn overgestapt naar een andere hypotheekverstrekker hebben eventueel taxatie- en notariskosten moeten betalen. De Rabobank vergoedt deze kosten als deze aantoonbaar zijn gemaakt. De Rabobank vergoedt deze kosten niet als deze zijn gemaakt in verband met een verhuizing. Een eventueel door de bank in rekening gebrachte boeterente komt niet voor vergoeding in aanmerking.
- Afzien van aanvullende overlijdensrisicoverzekering De klant kan afzien van de aanvullende overlijdensrisicoverzekering of de aanvullende overlijdensrisicoverzekering oversluiten naar een andere aanbieder, zonder dat daarbij door Rabobank kosten in rekening worden gebracht.