Partij van de Arbeid
Onafhankelijkheid bepleit bij zorgklacht
De PvdA-fractie in de Tweede Kamer pleit ervoor dat burgers een klacht
over de gezondheidszorg moeten kunnen melden bij een onafhankelijke
instantie. Volgens Kamerlid Eelke van der Veen is het indienen van een
klacht over een behandelaar in zijn eigen ziekenhuis op dit moment een
te grote stap voor een patiënt.
Uit onderzoek van de Nationale ombudsman blijkt dat de huidige
procedure niet goed functioneert. De commissies die de klachten
behandelen, worden bemand door werknemers uit dezelfde instelling.
Verder is de procedure te lang, moeilijk en bureaucratisch.
Nu onderneemt de Inspectie voor de Gezondheidszorg alleen na
structurele klachten over zorginstellingen actie, terwijl de
individuele klachtenprocedure binnen een instelling door burgers als
partijdig wordt ervaren. Van der Veen: `De PvdA vindt dat burgers
invloed moet kunnen uitoefen op het publieke goed gezondheidszorg en
dus zijn aanpassingen nodig.'
Over enkele maanden wordt de nieuwe wet Cliëntenrechten zorg, die in
2011 in werking zal treden, behandeld in de Tweede Kamer. Het
onderwerp klachtafwikkeling zal er onderdeel van uitmaken. Van der
Veen: `We moeten goed onthouden dat de publieke zorgsector er voor de
burgers is en de invloed van patiënten in het zorgstelsel daarom
beschermd moet worden. Daarvoor is een onafhankelijke instantie nodig
die klachten tegen individuele instellingen afhandelt, advies aan
patiënten geeft en hen zo nodig doorverwijst naar andere instanties.'