De bus, de trein: eens moet de eerste keer zijn!
De vervoerbedrijven Arriva, Connexxion, Novio, Syntus, Veolia, RegioNS
en de NS zijn - samen met de provincies Gelderland, Overijssel en
Flevoland, de Stadsregio Arnhem Nijmegen en de regio Twente - een
grootschalige marketingcampagne in het openbaar vervoer in
Oost-Nederland gestart. Met de campagne willen de initiatiefnemers
niet-reizigers het openbaar vervoer zelf laten ervaren. Met de
campagneleus: De bus, de trein: eens moet de eerste keer zijn! wordt
reizigers een aantrekkelijk aanbod gedaan om het OV een week lang uit
te proberen.
Marijke van Haaren, gedeputeerde Mobiliteit en Economie van de
provincie Gelderland, gaf vandaag de aftrap in de Godfried
Bomansschool in Ede. Van Haaren over de campagne: "Door de uitbreiding
met Flevoland en Overijssel beslaat het gebied een kwart van Nederland
met circa 3,5 miljoen inwoners. Dit zal het succes van deze campagne
vergroten. Een klein gebied biedt minder mogelijkheden, want er wordt
veel grensoverschrijdend gereisd binnen de oostelijke provincies. Aan
die reisbehoefte beantwoorden we met deze acties."
Ook Anne Hettinga, algemeen directeur Arriva Nederland, gelooft in het
succes van de actie. "De concrete doelstelling van 35.000 meer
reizigers in het openbaar vervoer is minimaal, wanneer we dat niet
bereiken eet ik m'n hoed op en ik word er graag aan gehouden", aldus
Hettinga.
Onbekend
Voor veel mensen is het OV onbekend en daarmee onbemind. Het beeld dat
men heeft is er een van vroeger. Veel vernieuwingen in het openbaar
vervoer, van bijvoorbeeld reisinformatie, voertuigen, haltes en
stations zijn onvoldoende bekend. Via de campagne wordt reizigers een
aanbod gedaan om het OV zelf te gaan ervaren. Job Klaassen,
Gedeputeerde Verkeer en vervoer van de provincie Overijssel: "Mensen
krijg je niet alleen in het openbaar vervoer wanneer deze op tijd
rijdt. Hier is meer voor nodig en hier hebben we de afgelopen jaren
veel inspanningen voor geleverd. Het openbaar vervoer is allang niet
meer zoals veel mensen denken dat het is. Het materiaal is mooi, de
chauffeurs zijn echte ambassadeurs geworden en de reisinformatie is
sterk verbeterd."
OV-week
Voor 11,95 mogen reizigers een week lang met het openbaar vervoer in
Oost-Nederland reizen. Zo kunnen de inwoners van Oost-Nederland zelf
ervaren wat het OV hen te bieden heeft. De OV-week is te koop via de
website www.ervaarhetov.nl. In totaal zijn er in een periode van negen
weken 45.000 OV-weekkaarten te koop.
OV-wijzer
Om de mogelijkheden die het OV biedt beter te leren kennen hebben de
initiatiefnemers de OV-wijzer ontwikkeld. Via de OV-wijzer kan
iedereen bekijken welke locaties binnen 30, 45 of 60 minuten met het
openbaar vervoer te bereiken zijn. Er kan gezocht worden op 14
verschillende categorieën zoals actief/sport, kids, cultuur, uitgaan,
winkelen, natuur en landschap, enz. De OV-wijzer is te raadplegen via
www.ervaarhetov.nl.
Provincie Overijssel