Nationale Ombudsman
Den Haag, 16 november 2009
Klachten over DSB, De Nederlandse Bank en het Ministerie van Financiën
De Nationale ombudsman krijgt op dit moment veel vragen en klachten over de
DSB. Ook zijn er klachten over De Nederlandse Bank (DNB) die
verantwoordelijk is voor het financieel toezicht op DSB en de andere
banken. En het Ministerie van Financiën dat toezicht houdt op de DNB. De
Nationale ombudsman mag alleen klachten behandelen over overheidsinstanties.
De DSB is geen overheidsinstantie maar een bank. DNB en het ministerie van
Financiën zijn wel overheidsinstanties. Echter, in sommige gevallen mag de
Nationale ombudsman ook geen klachten behandelen over deze instanties. Heeft
u zelf klachten over de DSB, DNB of ministerie van Financiën? In dit bericht
leest u waar u terecht kunt.
Heeft u vragen of klachten over de DSB en andere banken? Dan kunt u
voor meer informatie terecht bij het Klachteninstituut Financiële
Dienstverlening (KIFID). Dit is te bereiken op telefoonnummer 070-333
89 99. Op de website van het KIFID vindt uw meer informatie over de
DSB.
Bent u rekeninghouder bij de DSB en wilt u een beroep doen op het
depositogarantiesetsel? Dan kunt u hiervoor terecht bij De Nederlandse
Bank. U kunt bellen met het gratis telefoonnummer 0800 - 020 10 68.
Dit telefoonnummer is tot 19.00 uur bereikbaar. Ook kunt u terecht op
de website van De Nederlandse Bank.
Bent u financieel in de problemen gekomen doordat uw betalingrekening
is geblokkeerd? Dan kunt u met vragen terecht bij uw gemeente.
De Nederlandse Bank
Heeft u een klacht over het financieel toezicht door DNB op banken? De
Nationale ombudsman mag volgens de wet geen klachten behandelen die
gaan over de uitvoering van het financieel toezicht op banken door
DNB. Dit geldt ook voor klachten over de uitoefening van de
toezichthoudende taak door de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Met
klachten of vragen kunt u bij de DNB zelf terecht. Bel 0800 - 020 10
68 of bezoek de website.
Heeft u een klacht over de (telefonische) dienstverlening door DNB? Uw
klacht kunt u dan in eerste instantie voorleggen aanDNB zelf via de
interne klachtenprocedure. Wanneer DNB niet tijdig op uw klacht
reageert, of u bent niet tevreden over de klachtafhandeling, neem dan
contact op met de Nationale ombudsman.
Het Ministerie van Financiën
De Nationale ombudsman neemt ook geen klachten in behandeling over het
toezicht door het Ministerie van Financiën op de DNB en de AFM.
Klachten hierover kunt u richten aan de minister van Financiën.
De minister van Financiën voert een onafhankelijk onderzoek uit naar
de redenen voor het onder curatele stellen van DSB. Daarbij wordt ook
gekeken naar regelgeving en de manier waarop de toezichthouders van de
DSB hebben gefunctioneerd.
De Nationale ombudsman