Gemeente Harenkarspel
Alternatief plan Structuurvisie niet overgenomen wegens hinder en negatief
saldo van 25 miljoen euro
College stelt voor Ontwerp-structuurvisie Harenkarspel gedeeltelijk
aan te passen
"Alternatief plan leidt tot hinder en een negatief saldo van 25
miljoen. Dat nemen we niet over"
63 zienswijzen zijn binnengekomen bij de gemeenteraad op de
Ontwerpstructuurvisie Harenkarspel. Gemeentelijk projectleider Arjan
Knol vertelde tijdens twee informatie-avonden in de dorpshuizen van
Warmenhuizen en Tuitjenhorn wat het college voorstelt met deze
zienswijzen te doen. Alle ingediende zienswijzen zijn zorgvuldig
onderzocht. Naar aanleiding van deze zienswijzen stelt het college de
raad voor de Ontwerp-structuurvisie gedeeltelijk aan te passen.
Met name werd ingegaan op het plan Onze Visie van de Stichting tot
Behoud van de Dorpen, comité Stop Middenroute en de Dorpsraden van
Warmenhuizen, Tuitjenhorn en Dirkshorn. Dit plan is op verzoek van de
gemeente verkeerskundig onderzocht door bureau Witteveen & Bos.
Daarnaast is het plan financieel doorgerekend door bureau Planmaat. In
tegenstelling tot eventuele andere tot u gekomen berichtgeving heeft
de gemeente voor de verkeerskundige en financiële aspecten dus externe
deskundigheid ingehuurd. Van zeer groot belang is te beseffen dat het
onontkoombaar is de juiste financiële cijfers te hebben. Immers ook
voor het kostenverhaal is integraal een samenhangend plan onmisbaar.
Dit wordt echter door heel veel mensen, waaronder bezwaarmakers, niet
begrepen. Dit is echter een heel belangrijk aspect, waaraan de
gemeente niet voorbij kan gaan sinds de in werking treding van de
nieuwe Wet op de ruimtelijke ordening. Het alternatief plan Onze Visie
bevat andere infrastructuur, waarbij in plaats van een Middenroute
tussen Tuitjenhorn en Warmenhuizen- meerdere randwegen worden
aangelegd of opgewaardeerd. Wegen die langs bestaande bebouwing lopen,
op sommige wegvakken hoge intensiteiten krijgen, leiden tot veel
omrij-bewegingen en dus meer luchtvervuiling en bovendien bestaande en
potentiële verkeersknelpunten niet oplossen. Bovendien een duur plan,
dat als het in zijn geheel wordt uitgevoerd een negatief saldo kent
van ca. 25 miljoen euro. Burgemeester en wethouders nemen daarom dit
plan niet over in de Structuurvisie.
Het randwegenmodel van het alternatief toont sterke gelijkenis met het
oorspronkelijke structuurplan, dat in 2008 niet is aangenomen door de
gemeenteraad. Het leidt tot hoge verkeersintensiteiten op de
Veilingweg, Delftweg, Kanaalweg, Kalverdijk, Debbemeerweg, Burgerweg
en Warmenhuizerweg. Wegen die langs bestaande, veelal niet onderheide,
bebouwing zijn gelegen waar trillingshinder is te verwachten.
Illustratief is verder dat een randweg door het perceel van BEJO is
aangegeven, terwijl ook het verdere tracé van de randweg niet logisch
is geïndiceerd. Bij het door de gemeente voorgestane model met de
Middenroute zal alleen op deze Middenroute een hoge etmaalintensiteit
motorvoertuigen komen. Omdat deze weg nog moet worden aangelegd, is de
trillingshinder te beperken door goede fundatie onder de weg aan te
brengen en de nieuwe woningen te onderheien. Tijdens de
informatieavond in Tuitjenhorn, stelde de heer Blankendaal uit
Tuitjenhorn namens de indieners van Onze Visie dat niet alle randwegen
hoeven te worden uitgevoerd. Daarmee is het echter ook geen integrale
visie meer en dat zou tegen de wens van de gemeenteraad zijn. Aan de
hand van de reacties is wel voorgesteld het volgende te wijzigen in de
Structuurvisie: de Sportlaan wordt niet doorgetrokken naar de
Middenroute, omdat dit weinig effecten zou geven. De Schaapskuilweg
houdt dezelfde functie en wordt niet afgewaardeerd voor uitsluitend
bestemmingsverkeer en fietsers. Wel wordt de Schaapskuilweg veiliger
gemaakt voor het fietsverkeer door grasklinkers aan beide zijden aan
te leggen. De verkeerssituatie bij het dorp Sint Maarten wordt als
knelpunt gekenmerkt. Het college zet in op een toekomstige
doortrekking van de Delftweg in noordelijke richting die Sint Maarten
ontlasten kan en over het grondgebied van Schagen en/of Zijpe loopt.
Eventuele plannen in die richting kunnen na de gemeentelijke
herindeling vorm worden gegeven.
Nieuwe woningen
Een ander thema dat centraal stond tijdens de avonden, was de
woningbouw. De woningbouwlocaties zijn verdeeld over de vijf dorpen.
Er worden 22.5 woningen per hectare gebouwd en dat is een ruim, dorps
beeld. Omdat zo min mogelijk agrarische grond benut moet worden wegens
te verwachten schaalvergrotingen, is een aantal woningbouwlocaties
vervallen. De woningbouwlocatie Tuitjenhorn- noord bijvoorbeeld. In
Tuitjenhorn mag ook het Van Blanckendaell Park uitbreiden, als het
parkeren voor bezoekers aan de Veilingweg wordt gerealiseerd. Daarmee
is de geplande locatie voor woningen aldaar wel verkleind. In Waarland
en Dirkshorn kunnen daardoor meer woningen komen: twintig extra in
Dirkshorn-noord en 50 extra in Waarland-zuidoost. Alle lokaties zijn
te vinden in de Ontwerp-structuurvisie, op www.harenkarspel.nl te zien
in de rubriek In en Om Harenkarspel-Ontwerp Structuurvisie. Tijdens de
avonden ging de gemeente ook bij woningbouw in op het alternatieve
plan, dat stelt minder woningen in het Tussengebied te wensen. Het
alternatief noemt onderdelen van het Tussengebied anders
(Tuitjenhorn-zuidwest en Tuitjenhorn-oost), maar dit zijn dezelfde
plekken die bij de gemeente Tussengebied worden genoemd, zei Arjan
Knol. Zowel in het alternatief als in de Ontwerp-structuurvisie
Harenkarspelworden in de kernen Warmenhuizen en Tuitjenhorn (inclusief
Tussengebied) 1400 woningen gebouwd. In het alternatieve plan wordt
voor ditzelfde woningaantal echter ruimt 13 ha meer ruimte
gereserveerd. "Ruimere kavels, dan bouw je met de huidige grondprijzen
onmogelijk voor starters", zei Knol namens de gemeente.
Reactienota Structuurvisie
Alle reacties die zijn binnengekomen op de Ontwerp-structuurvisie
Harenkarspel, zijn gebundeld en voorzien van een antwoord van het
gemeentebestuur. Deze reactienota is te zien bij alle andere gegevens
over de Structuurvisie op de website in de rubriek In en Om
Harenkarspel- Ontwerp Structuurvisie.
Tijdens informatieavonden op maandag 9 en dinsdag 10 november zijn de
zienswijzen op de Ontwerp-structuurvisie Harenkarspel besproken. Zoals
gemeld is ook het plan van verzamelde groepen, kortweg het Comité
genaamd, besproken. De verkeerskundige doorrekening van het
alternatief van het Comité is eveneens op de website te vinden. Zie
verder in de rubriek In en Om Harenkarspel-Ontwerp Structuurvisie. Op
18 november sprak de commissie Ruimtelijke Zaken over de
Structuurvisie en de reactienota. Op 15 december is de beslissing aan
de gemeenteraad of de Structuurvisie wordt vastgesteld.
Gemeente Harenkarspel
Gemeentehuis :
Oostwal 2,
1747 EZ Tuitjenhorn
Postbus 10,
1749 ZG Warmenhuizen
Telefoon 0226-396600