KPN NV

KPN Nieuws

Kwart Nederlanders kijkt stiekem naar soaps

Datum

22 oktober 2009

Nummer

057

Ruim een kwart van de Nederlanders houdt het geheim dat ze graag naar soaps kijken. Alleen erotische programma's zijn een nog groter taboe. Dat blijkt uit kijkersonderzoek dat KPN jaarlijks laat uitvoeren door Blauw Research onder ruim 1000 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Het onderzoek wijst ook uit dat Nederlanders in gezelschap het liefst naar spel- en talentenshows kijken en dat een grote groep tv-kijken combineert met eten, telefoneren en huishoudelijke klussen. Het meest indrukwekkende tv-moment van het afgelopen jaar is volgens de kijkers de aanslag in Apeldoorn op Koninginnedag.

Samen kijken: spelshows, talentenjachten en sport favoriet

Tv-kijken is voor Nederlanders vaak een gezamenlijke bezigheid. Ruim 40% kijkt samen met de partner, 20% kijkt met het hele gezin en 30% zit alleen voor de buis. Wie samen voor de buis zit, stemt meestal af op familiespelshows (27%). Ook populair bij het gezamenlijk kijken zijn talentenjachten (19%) en sport (eveneens 19%). Familiespelshows zijn vooral favoriet bij jongeren (38% versus 22% onder 50-plussers). 50-plussers zappen het liefst naar sportprogramma's en klus- en tuinierprogramma's.

Alleen kijken, taboes en emotie

Mensen die alleen voor de tv zitten kijken het meeste naar sport en soaps. Ook erotische programma's worden zeer vaak alleen gekeken. Erotische programma's en soaps zijn ook de programma's waarvoor mensen zich het meeste schamen. 4 op de 10 Nederlanders geneert zich voor erotische programma's en vertelt niet aan anderen dat zij hiernaar kijken. Daarna volgen soaps (27%) en kinderprogramma's (22%). Overigens zijn vrouwen openhartiger over hun kijkgedrag dan mannen. Mannen generen zich met name voor het kijken naar realityshows, kinderprogramma's en talentenjachten. Nederlanders schamen zich minder voor huilen voor de buis. De helft van de kijkers komt er openlijk voor uit dat zij wel eens een traantje wegpinken. Bijna een vijfde houdt dit liever voor zichzelf en een derde zegt nooit te huilen door wat er op televisie komt.

Driekwart neemt telefoon op tijdens favoriete programma

Het onderzoek wijst verder uit dat tv-kijkers zich vaak niet voor de volle 100 procent concentreren op de televisie. Meer dan de helft (54%) heeft een bord eten op schoot of kijkt tv aan de eettafel. Een groot deel (41%) telefoneert tijdens het kijken (driekwart van de Nederlanders geeft aan altijd de telefoon op te nemen, ook tijdens het favoriete programma). Nog eens 36% van de Nederlanders voert huishoudelijke klusjes uit tijdens het televisiekijken, zoals strijken, de was op hangen of stoffen. Slechts 1 op de 10 doet niets anders en concentreert zich volledig op de tv-uitzending.

Tv-moment van het jaar

Het tv-moment van het jaar is voor 36% van de Nederlanders de aanslag in Apeldoorn op Koninginnedag. Ook de dood van Michael Jackson (16%) had veel impact. Op de derde plaats als meest indrukwekkende tv-moment van 2009 staat de inauguratie van Obama (14%).

Over Digitenne van KPN

Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van Digitenne van KPN. Digitenne heeft inmiddels 830.000 klanten (cijfers tweede kwartaal 2009). Voor ¤ 8,50 per maand ontvangen zij 23 televisiezenders en 19 radiozenders in digitale beeld- en geluidskwaliteit, inclusief regionale zenders. Digitenne werkt via de ether. Een antenne plukt tv-signalen uit de lucht en stuurt deze via een digitale ontvanger naar de tv. Digitenne is het meest gekochte tv-abonnement in electronica- en telecomwinkels volgens onderzoek van GFK van juni 2009.

Bijlage

In de bijlage vindt u een infographic met daarin weergegeven de opvallende onderzoeksresultaten per provincie en een samenvatting van de onderzoeksresultaten. (opvragen bij afzender)