Resultaten van uitgebreide Treasury Benchmarking Survey in Europa bekendgemaakt

22/10/2009 01:16

PR Newswire

KOPENHAGEN, October 22 /PRNewswire/ --


- Partners AFP, IBM en Deutsche Bank publiceren resultaten van onderzoek

"Optimal Delivery of Treasury Services" voor Europa en Noord-Amerika

De Association for Financial Professionals (AFP) heeft de resultaten

bekendgemaakt van haar tweede jaarlijkse benchmarking onderzoek om ijkpunten

te bepalen op basis waarvan finance professionals de prestaties van de

treasury activiteiten van hun organisatie kunnen vergelijken met die van

gelijksoortige organisaties en van de toppresteerders. Na de positieve

respons op het eerste onderzoek besloten AFP, IBM en Deutsche Bank opnieuw

samen te werken in de AFP Benchmarking Survey van 2009, waarin nu ook

corporaties uit Europa zijn meegenomen. Tot de deelnemers van dit jaar

behoren leden van de AFP, alsmede abonnees van het in Londen gevestigde

gtnews, een AFP-onderneming en online informatiebron voor de treasury en

finance community, waardoor het aantal deelnemers aan het onderzoek dit jaar

is verdubbeld tot meer dan 800 organisaties.

"Door het onderzoek uit te breiden naar Europa, stellen we treasury

professionals van over de hele wereld in staat van elkaar te leren," aldus

Jim Kaitz, president en CEO van AFP. "Uit de gegevens van het onderzoek

blijkt dat de benchmark prestatieniveaus voor treasury activiteiten vrij

consistent zijn, ongeacht de regio waar een bedrijf actief is. Als

internationale resource en pleitbezorger voor de sector, probeert AFP de

handelswijzen onder het licht te brengen die bijdragen tot het succes van

treasury afdelingen."

Volgens de AFP Treasury Benchmarking Survey 2009 kunnen cyclustijden en

personeelsvereisten worden gereduceerd door de inzet van geautomatiseerde

systemen, met name bij cash management activiteiten.

Marilyn Spearing, Global Head van Trade Finance and Cash Management

Corporates van Global Transaction Banking bij Deutsche Bank zegt: "Deutsche

Bank ondersteunt de verdere uitbreiding van dit belangrijke vergelijkende

onderzoek van harte. We hebben getracht gegevens te verkrijgen op een

boven-regionaal niveau, na de uiterst positieve reacties die we hebben

verkregen van de Amerikaanse corporaties die aan het eerste onderzoek hebben

deelgenomen. Vandaag de dag zijn treasurers voortdurend op zoek naar

mogelijkheden om de prestaties van de treasury activiteiten van hun

organisatie te meten aan die van soortgelijke organisaties. De bank zal de

resultaten van dit onderzoek aanwenden om onze cliënten van over de hele

wereld te helpen op een zo efficiënt mogelijke wijze 'best in class' treasury

en cash management services te leveren."

Het rapport van 2009 belicht de impact van treasury systemen en service

delivery modellen voor essentiële treasury processen, presenteert

prestatieniveaus die zijn behaald door deelnemers aan het onderzoek,

beschrijft de benchmark doelstellingen voor topprestaties (80e percentiel),

analyseert de prestatieniveaus binnen groepen van gelijksoortige bedrijven en

biedt een basis voor vergelijking die organisaties kunnen gebruiken om vast

te stellen op welk terrein de prestaties achterblijven en om mogelijkheden

voor verbetering te evalueren.

Het 34 pagina's tellende openbare rapport vestigt de aandacht op

belangrijke aspecten van treasury activiteiten die een directe impact hebben

op hedendaagse organisaties, en biedt een overzicht van de belangrijkste

implicaties die zijn verbonden aan het optimaliseren van treasury

activiteiten. Het rapport vormt een aanvulling op de vergelijkende

overzichten die de deelnemende organisaties hebben ontvangen.

Bij het onderzoek van 2009 ligt de nadruk op de verzorging van treasury

services en de evaluatie van de impact van de beslissing om treasury

activiteiten te centraliseren, decentraliseren of uit te besteden wat betreft

kosten, personeelsbehoefte en prestatie. Het onderzoek gaat ook in op de

effecten van het automatiseren van belangrijke treasury processen, met als

conclusie dat automatisering van treasury processen dikwijls leidt tot een

meetbare verbetering op het gebied van de personeelsbezetting en

cyclustijden, met name op gebieden die verband houden met cash management.

Overige belangrijke bevindingen:

Treasury kosten - Hoe kleiner de organisatie, des te hoger is de

investering in treasury activiteiten in verhouding tot de opbrengsten.

Daarnaast heeft de financiële dienstensector in het algemeen te maken met het

hoogste FTE- en kostenniveau. Dit is waarschijnlijk het gevolg van

regulatieve vereisten en de strategische nadruk op cash management. Met

andere woorden, organisaties in de financiële dienstensector zien treasury

als een competitieve differentiator.

Full-Time Treasury Equivalents - Hoe kleiner de organisatie, des te meer

FTE's zijn vereist voor het uitvoeren van treasury activiteiten in verhouding

tot de opbrengst. De financiële dienstensector heeft in het algemeen te maken

met hogere FTE-niveaus.

Treasury Cycle Times - Afgezien van enkele uitzonderingsgevallen blijkt

omvang niet in significante mate bepalend te zijn voor de cyclustijd. Hieruit

blijkt dat kennelijk geen verband bestaat tussen omvang en totale

complexiteit in omstandigheden waar de andere factoren constant zijn. In de

financiële dienstensector is meestal sprake van lagere gemiddelde en

benchmark cyclustijden dan in andere bedrijfstakken.

De volledige resultaten van het onderzoek worden bekendgemaakt via

www.afponline.org/benchmark

Over AFP(R)

De Association for Financial Professionals (AFP) dient een netwerk van

meer dan 16.000 treasury en finance professionals. De AFP heeft haar

hoofdkantoor in Bethesda, Maryland, en verzorgt nieuws, economisch onderzoek

en gegevens met betrekking tot de dynamische wereld van treasury en finance,

naast topklasse treasury certificeringsprogramma's, evenementen voor

networking, hulpmiddelen voor financiële analyse, training, en presentatie

van openbaar beleid ten overstaan van wetgevende en regulatieve instellingen.

AFP is de dagelijkse resource voor treasury en finance professionals.

Het wereldomvattende netwerk van AFP heeft een bereik van meer dan


150.000 treasury en finance professionals wereldwijd, en omvat onder andere

AFP of Canada, gtnews, een online informatiebron voor de treasury en finance

community, en het in Londen gevestigde bobsguide, een netwerk voor financiële

IT-oplossingen.

www.afponline.org

Over Deutsche Bank

Deutsche Bank is een vooraanstaande internationale investeringsbank met

een sterke en winstgevende franchise voor particuliere cliënten. De bank

bezet al een vooraanstaande positie in Duitsland en Europa en groeit nog

altijd voortdurend in Noord-Amerika, Azië en belangrijke markten in opkomst.

Met 78.896 werknemers in 72 landen biedt Deutsche Bank onovertroffen

financiële diensten over de hele wereld. De bank spant zich ervoor in de

toonaangevende internationale leverancier van financiële oplossingen voor

veeleisende cliënten te zijn, en haar aandeelhouders en cliënten

uitzonderlijke waar voor hun geld te bieden.

www.db.com

Over IBM(R)

Zie www.ibm.com voor meer informatie over IBM.

Elizabeth Johns, AFP, +1-301-961-8886, ejohns@afponline.org






-