Ingezonden persbericht


Published: 08:02 22.10.2009 GMT+2 /HUGIN /Source: LBI International AB /AEX: LBI /ISIN: SE0000495293

Strategie en herinrichting organisatie blijven renderen, marges naderen pre-crisis niveaus

Executive Summary

LBi - de wereldwijd opererende dienstverlener op het gebied van digitale marketing en technologie maakt vandaag haar derde kwartaalcijfers 2009 bekend.

Strategie en herinrichting organisatie blijven renderen, marges naderen pre-crisis niveaus

Hoofdpunten derde kwartaal

Netto-omzet komt uit op EUR 33,8 miljoen, in lijn met het tweede kwartaal 2009. Derde kwartaal gekenmerkt door seizoensinvloeden in Centraal en Zuid-Europa en Scandinavië

Goede stijging van EBITDA (bij constante wisselkoersen) naar EUR 4,8 miljoen ten opzichte van tweede kwartaal 2009, resulterend in een EBITDA marge verbetering van 13,1% naar 14,2% als gevolg van meer lange termijn strategische klantrelaties, een effectieve herinrichting van de organisatie en doorgevoerde kostenmaatregelen

Eenmalige (non cash) goodwill (en immateriële vaste activa) impairment van EUR 68.9 miljoen door de economische neergang en als gevolg hiervan lager dan verwachte bijdragen van in het verleden gerealiseerde acquisities, met name de reversed merger van LB Icon en Framfab (transactie volledig in aandelen) in 2006

Winst per aandeel inclusief (non cash) impairment komt uit op EUR 1,11 negatief

Vooruitzichten

Duidelijke signalen in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië die wijzen op meer activiteit bij bestaande klanten en new business

Aarzelend herstel in de Europese markten, maar tekenen dat omstandigheden beginnen te verbeteren met verwachte, zichtbare impact op de omzet vanaf het eerste kwartaal 2010

Continuering van het zoeken naar geschikte acquisities gericht op uitbreiding van dienstverlening en vergroting verkoopmogelijkheden

Nadruk op strategische klantrelaties, benutting van cross selling mogelijkheden en verhoging van operationele efficiëntie, gericht op het bouwen van een full-service digital agency als beste toegerust voor het bedienen van wereldwijde accounts

Kerncijfers
EUR miljoen

juli-sep
2009
apr-jun
2009
jul-sep
2008
Mutatie bij
constant
wissel-
koersen*
jan-sep
2009
jan-sep
2008
Mutatie bij
constant
wissel-
koersen*
Netto-omzet
33,8
34,3
41,0
-15,1%
102,9
121,4
-13,2%
EBITDA
4,5
4,5
6,0

9,0
15,7

EBITDA adjusted**
4,8
4,5
6,0
-20,7%
13,1
14,3
-8,9%
EBITDA marge
adjusted**
14,2%
13,1%
14.7%

12,7%
11,8%

Impairment
-68,9
-
-

-68,9
-

EBIT
-66,7

2,8
4,1

-65,6
8,9

Netto resultaat
-68,3

2,2

3,0

-68,7
5,1

Winst per aandeel

-1,11
0.04
0.05


-1,10
0,08


* Mutatie jaar-op-jaar, gecorrigeerd voor schommelingen in wisselkoersen ** Januari - september 2009 exclusief EUR 4,1 miljoen herstructureringskosten. Januari - september 2008 exclusief EUR 1,4 miljoen non cash bate in het eerste kwartaal van 2008 als gevolg van de ontbinding van drie latente entiteiten in Nederland, waarvan de activiteiten zijn overgebracht naar LBi LostBoys

Woord van de CEO

Zoals verwacht hebben onze activiteiten herstel laten zien ten opzichte van het lage niveau in het eerste halfjaar van 2009. Dit heeft er toe geleid dat we in het derde kwartaal onze operationele performance verder hebben verbeterd. De ingezette herinrichting van de organisatie en uitbreiding van ons dienstenpakket in het eerste kwartaal hebben bijgedragen aan een stijging van de EBITDA met 2,0% in vergelijking met het tweede kwartaal en met 25,9% in vergelijking met het eerste kwartaal (bij constante wisselkoersen). Dit heeft geresulteerd in een EBITDA marge verbetering van 13,1% in het tweede kwartaal naar 14,2% in het derde kwartaal, waarmee we de niveaus van voor de economische neergang naderen.

De verbetering van de operationele resultaten in het derde kwartaal en gedurende 2009 zijn het gevolg van een effectieve herstructurering en de sterkere focus op hogere marges en strategische klantrelaties. We zullen prioriteit blijven geven aan klantrelaties voor de lange termijn waar we de mogelijkheid hebben om het gehele digitale kanaal te managen. Op deze wijze kunnen we de kwaliteit van onze resultaten verbeteren. Met het herstel van de markt, zijn wij ervan overtuigd dat deze strategie ons beter positioneert voor lange termijn houdbare omzetgroei.

In de meest volwassen markten, zoals de Verenigde Staten en Groot-Brittannië, plukken we de vruchten van onze gedisciplineerde aanpak. In beide landen zien we toenemende signalen van een verbeterd sentiment en als gevolg van onze strategie zien we ook een gestage verbetering van zowel omzet als resultaat.

In Groot-Brittannië hebben we een omzetgroei gerealiseerd van 2,6% in vergelijking met het tweede kwartaal en 12,7% (bij constante wisselkoersen) in vergelijking met het eerste kwartaal van 2009, waarvan wij denken dat dit de bodem was van de markt voor digitale & advertentie diensten. De groei in Groot-Brittannië was met name het resultaat van onze gedifferentieerde dienstenportefeuille en de trend om alle digitale uitgaven binnen een onderneming te centraliseren en alloceren bij grotere, meer volwassen full-service agencies. Ook deze ontwikkelingen hebben bijgedragen aan de sterke EBITDA verbetering van 12,5% in vergelijking met het tweede kwartaal en 28,6% in vergelijking met het eerste kwartaal 2009 (bij constante wisselkoersen).

In de Verenigde Staten zien we vergelijkbare positieve trends. De ontwikkeling van de geïntegreerde full-service dienstverlening loopt in deze markt echter wat achter, wat heeft geresulteerd in een 6,7% hogere omzet in vergelijking met het tweede kwartaal en 13,1% (bij constante wisselkoersen) ten opzichte van het eerste kwartaal van 2009 Op basis van de omzet synergieën die we realiseren door het samenvoegen van LBi Special Ops Media en LBi Icon Nicholson, effectief per 1 januari 2010, verwachten we voor volgend jaar een versnelling van de omzetgroei. De sterk EBITDA stijging van 31.3% in vergelijking met het tweede kwartaal en 75,0% in vergelijking met het eerste kwartaal 2009 (tegen constante wisselkoersen), was het gevolg van zowel een rationalisatie van de klantportfolio, als kostenbesparingen vanwege het combineren van onze activiteiten in New York.

In Centraal en Zuid-Europa en Scandinavië zijn de ontwikkelingen meer landspecifiek. Over het algemeen is er sprake van een meer aarzelend herstel waarbij de omzetgroei en margeontwikkeling achterblijven. In het derde kwartaal worden de resultaten in deze regio's gekenmerkt door seizoensinvloeden gerelateerd aan de lange zomervakantieperiode. De recente toename in onze gewogen orderpijplijn duidt echter op een verbetering van condities. In het vierde kwartaal verwachten we verdere verbetering van de marges in deze regio's als gevolg van betere cross selling en een teruggebrachte afhankelijkheid van relatief kostbare new business development. We voorzien echter geen noemenswaardige verbetering van de omzet tot het eerste kwartaal van 2010.

Duidelijk mag zijn dat de vandaag aangekondigde eenmalige impairment met name is gerelateerd aan een in 2006, op het hoogtepunt van de markt gerealiseerde transactie tussen LB Icon en Framfab die volledig in aandelen heeft plaatsgevonden. Dit heeft geen impact op onze kaspositie of op onze financiële flexibiliteit. De huidige economische realiteit geeft ons de mogelijkheid de waarde van de goodwill op onze balans te herzien en deze op een meer realistisch niveau te waarderen. We blijven gesprekken voeren met een aantal bedrijven die ons verder kunnen helpen met de differentiatie en verdere uitbreiding van onze wereldwijde propositie.

Luke Taylor, CEO

LBi Q3 2009