Gemeente Wijdemeren
Nieuw beleid buitenreclame
Het nieuwe beleid buitenreclame biedt ondernemers meer mogelijkheden
en draagt bij aan een uniform en verzorgd straatbeeld in de gemeente.
Burgemeester en wethouders gaan akkoord met het beleidsplan voor
buitenreclame in de gemeente. Dit plan verschaft duidelijke regels
over welke reclame-uitingen ondernemers kunnen en mogen gebruiken.
Vijf vormen
Er zullen op termijn vijf soorten buitenreclame mogelijk worden:
* plattegrondkasten;
* 2 m2 formaat (abris en z.g. europanelen);
* driehoeksreclameborden;
* vitrines voor billboards;
* lichtmastreclame.
De eerste drie vormen zijn al bekend, hoewel de driehoeksreclameborden
tot nu toe alleen voor het aankondigen van evenementen gebruikt
mochten worden.
Vitrines en lichtmastreclame zijn nieuwe vormen die ondernemers in de
toekomst effectieve mogelijkheden bieden om bedrijven of producten
onder de aandacht te brengen. Het gebruik van driehoeksreclameborden
en lichtmastreclame biedt ook lokale ondernemers een relatief goedkope
methode met een groot bereik.
Samenwerking
De gemeente gaat samenwerken met het Nationaal Adviesbureau voor de
Buitenreclame om geschikte partijen voor de exploitatie van
buitenreclame te selecteren. Gezien het huidige economische klimaat
wordt voorlopig gewacht met de invoer van de billboards. De invoer van
de lichtmastreclames wordt gekoppeld aan het verzorgingsplan
lichtmasten dat begin volgend jaar wordt opgesteld. Dit heeft tot
gevolg dat de voorziene inkomsten in 2010 niet worden gehaald.
Buitenreclame is als inkomstenbron in de begroting 2009-2011
opgenomen. De afdrachten uit buitenreclame moeten de gemeente een
structurele inkomstenbron opleveren.
Behandeling in de commissie Ruimte en Economie: 04 november 2009
(22-10-2009)