LEI

Wageningen UR betrokken bij onderzoek gladde treinrails

22 okt 2009
Onderdeel: Plant Research International

De leerstoelgroepen Plantenfysiologie en Wiskundige- en Statistische Methoden (Biometris) van Wageningen University zijn vier jaar lang betrokken geweest bij het onderzoek naar gladde treinrails in Nederland. In het zogenoemde ADREM project van NS en ProRail werd door verschillende universiteiten (TUDelft, Universiteit Twente en Wageningen University) en vanuit verschillende disciplines, onderzoek gedaan naar het gladheidsprobleem op het spoor.

Bij het begin van het project was het ontbreken van geschikte meetapparatuur voor onderzoek aan het spoor, het grootste probleem. Wageningen University heeft daarom een detector ontwikkeld waarmee het spectrum (de 'kleur') van het spoor-oppervlak kan worden geanalyseerd. Daarmee kan vastgesteld worden waar er mogelijk iets op het spoor ligt dat gladheid veroorzaakt.

Na een aantal proefmetingen is een spectrale camera unit ingebouwd bij een speciale trein die in de herfst van 2008 in Nederland heeft gereden om metingen te verrichten op het spoor. Omdat op dezelfde trein ook met een gladheidsmeter (ontwikkeld door Universiteit Twente) metingen verrichte, kon uiteindelijk de relatie tussen spectra en gladheid onderzocht worden Voor één van de drie onderzochte locaties kon de gladheid via het spectrum worden voorspeld.

NS en Prorail hebben aangegeven dat ze dankzij het onderzoek een goede stap verder zijn gekomen, omdat het met de nieuwe meetapparatuur mogelijk is geworden om relevante metingen te doen aan het spoor.

Het ADREM project is op 22 oktober 2009 afgesloten met een congres. Op dat congres is tevens een video vertoond die een overzicht geeft van het ADREM project.