Wageningen UR betrokken bij
onderzoek gladde treinrails
22 okt 2009
Onderdeel: Plant Research International
De leerstoelgroepen Plantenfysiologie en Wiskundige- en Statistische
Methoden (Biometris) van Wageningen University zijn vier jaar lang
betrokken geweest bij het onderzoek naar gladde treinrails in
Nederland. In het zogenoemde ADREM project van NS en ProRail werd door
verschillende universiteiten (TUDelft, Universiteit Twente en
Wageningen University) en vanuit verschillende disciplines, onderzoek
gedaan naar het gladheidsprobleem op het spoor.
Bij het begin van het project was het ontbreken van geschikte
meetapparatuur voor onderzoek aan het spoor, het grootste probleem.
Wageningen University heeft daarom een detector ontwikkeld waarmee het
spectrum (de 'kleur') van het spoor-oppervlak kan worden geanalyseerd.
Daarmee kan vastgesteld worden waar er mogelijk iets op het spoor ligt
dat gladheid veroorzaakt.
Na een aantal proefmetingen is een spectrale camera unit ingebouwd bij
een speciale trein die in de herfst van 2008 in Nederland heeft
gereden om metingen te verrichten op het spoor. Omdat op dezelfde
trein ook met een gladheidsmeter (ontwikkeld door Universiteit Twente)
metingen verrichte, kon uiteindelijk de relatie tussen spectra en
gladheid onderzocht worden Voor één van de drie onderzochte locaties
kon de gladheid via het spectrum worden voorspeld.
NS en Prorail hebben aangegeven dat ze dankzij het onderzoek een goede
stap verder zijn gekomen, omdat het met de nieuwe meetapparatuur
mogelijk is geworden om relevante metingen te doen aan het spoor.
Het ADREM project is op 22 oktober 2009 afgesloten met een congres. Op
dat congres is tevens een video vertoond die een overzicht geeft van
het ADREM project.
LEI