TenneT
Voorstel nieuwe tarieven TenneT
22-10-2009 TenneT heeft een voorstel voor de tarieven voor 2010
ingediend bij de Energiekamer. Deze tarieven zijn uitgesplitst in een
systeemdienstentarief en de transporttarieven voor de
hoogspanningsnetten (HS-netten, 110 kV en 150 kV) en de
extra-hoogspanningsnetten (EHS-netten, 220 kV en 380 kV). TenneT stelt
voor het tarief voor systeemdiensten met 15 procent te verhogen; de
transporttarieven voor de EHS-netten stijgen volgens het
tarievenvoorstel met vijf procent. De transporttarieven van de
HS-netten gaan -vooral vanwege éénmalige nacalculaties- omhoog met
bijna vijftig procent. Deze wijzigingen hebben gemiddeld een effect op
de elektriciteitsrekening van de kleinverbruiker van minder dan1%. De
stijging van de tarieven wordt beperkt omdat TenneT steeds efficiënter
gaat werken. De tarieven behoren nog steeds tot de laagste in
Europa. Het tarievenvoorstel wordt momenteel door de Energiekamer
beoordeeld.
Gewijzigde transporttarieven HS-netten
TenneT heeft in de afgelopen jaren het beheer en eigendom
verworven van de regionale hoogspanningsnetten van 110 kV en 150 kV.
Voor die netten heeft de Energiekamer besloten om in 2008 de tarieven
van 2007 van toepassing te verklaren, omdat de toegestane inkomsten
voor TenneT voor deze netten nog niet waren bepaald. Nu bekend
is welke kosten toegerekend mochten worden op basis van het
methodebesluit dat door de Energiekamer in 2008 is vastgesteld, blijkt
dat TenneT minder heeft gefactureerd. TenneT corrigeert deze éénmalige
tekorten nu in haar tarieven. Naast deze nacalculatie, heeft TenneT
onder andere ook grote investeringen opgenomen in haar
tarievenvoorstel 2010, die leveringszekerheid veiligstellen en de
markt faciliteren. Hieronder valt het nieuwe bedrijfsvoeringscentrum
in Ede. De beoordeling van deze investeringen maakt deel uit van het
tarievenbesluit dat de Energiekamer zal nemen.
De voorgestelde tarieven voor de HS-netten zijn nog zonder de
stapsgewijze stijging van de transporttarieven voor eindverbruikers,
die de Energiekamer vorig jaar heeft voorgesteld. TenneT is eerder in
bezwaar gegaan tegen de methodiek van deze zogenoemde
Overgangsregeling, waarin de Energiekamer heeft bepaald om de
stijging van de transporttarieven 2008 naar de transporttarieven 2009
voor verbruikers in drie stappen te bewerkstelligen.
Nieuwe systeemtaken voor TenneT
Het systeemdienstentarief wordt volgens het tarievenvoorstel aangepast
met een stijging van vijftien procent omdat TenneT inmiddels nieuwe
systeemtaken uitvoert. Door de dynamische omgeving waarin TenneT
opereert zijn er diverse systeemtaken bijgekomen. Denk hierbij aan
investeringen in systemen en processen ten behoeve van de ontwikkeling
van de Noordwest-Europese markt. Zo werkt TenneT momenteel samen met
België en Frankrijk aan een marktkoppeling met Duitsland en Luxemburg.
Dit nieuwe mechanisme gaat in 2010 draaien en zorgt voor een nauwere
onderlinge aansluiting van de elektriciteitsmarkten en vergroot het
efficiënte gebruik van de bestaande grensoverschrijdende
elektriciteitsverbindingen.
Gewijzigde transporttarieven EHS-netten
Op basis van het tarievenvoorstel gaan de transporttarieven voor
aangeslotenen op het 220- en 380 kV-net met vijf procent omhoog. De
kosten zijn nagenoeg gelijk gebleven aan vorig jaar. Door een lager
verbruik van elektriciteit door netbeheerders en eindverbruikers gaan
de tarieven iets omhoog. De tarieven van TenneT behoren nog steeds tot
de laagste in Europa. Daarnaast kent Nederland een hoge
leveringszekerheid en betrouwbaarheid van het hoogspanningsnet.
Efficiënter werken en nieuwe investeringen
TenneT gaat steeds efficiënter werken. Ook de Energiekamer streeft
naar meer efficiency onder netbeheerders. Dit heeft een merkbaar
effect op de tarieven. Voor 2010 levert dit een kostenbesparing op van
2,1 procent (de zogenoemde x-factor zoals door de Energiekamer
vastgesteld), onder meer doordat TenneT op het gebied van
aanbestedingen en inkoop efficiënter te werk kan gaan.
Investeringspakket voor komende jaren
De komende vijf jaar heeft de elektriciteitstransporteur een
investeringspakket van miljarden euro's gepland, waaronder een nieuwe
verbinding door de Randstad en een ruim 225 kilometer lange
hoogspanningsverbinding tussen Eemshaven en Diemen. Deze verbindingen
zijn onder meer nodig om het grote aantal nieuwe aanvragen voor nieuwe
aansluitingen te kunnen faciliteren. Komende jaren worden er diverse
nieuwe energiecentrales gebouwd. Verder is TenneT actief bezig met
regionale netuitbreidingen, onder meer om alle duurzame initiatieven
(WKK, windparken) tijdig aan te kunnen sluiten op het net. Verder komt
TenneT eind dit jaar met een investeringsvoorstel voor het
optimaliseren van de regionale netten en zogenoemde uitlopers,
waardoor de leveringszekerheid in de toekomst verder wordt vergroot.
Al deze geplande noodzakelijke investeringen zullen komende jaren
merkbaar worden in de tarieven van zowel de hs- en ehs-netten. Met de
investeringen ontwikkelt Nederland zich verder in de Europese
energiemarkt, waarmee de leveringszekerheid verder toeneemt. Daarnaast
ontstaat op termijn een level playing field en convergerende prijzen,
waarvan alle partijen op de energiemarkt en consumenten kunnen
profiteren.
Bekijk ook het artikel Terinzagelegging tarievenvoorstel 2010 van
TenneT van de Energiekamer. Daar vindt u ook het voorstel
transporttarieven en systeemdiensttarief 2010.
Veelgestelde vragen
TenneT heeft vorig jaar bezwaar gemaakt tegen het tarievenbesluit 2009
en beroep ingesteld tegen het methodebesluit 2008-2010. Hoe zit dat?
TenneT heeft vorig jaar bezwaar gemaakt tegen het tarievenbesluit 2009
en beroep ingesteld tegen het methodebesluit 2008-2010. Hoe zit dat?
Het tarievenvoorstel dat TenneT heeft gedaan is gebaseerd op het
methodebesluit voor de 4e reguleringsperiode. TenneT is tegen het
methodebesluit in beroep gegaan omdat dit besluit te eenzijdig gericht
is op kostenreductie en te weinig op het stimuleren van investeringen
in het net. TenneT staat namelijk aan de vooravond van het doen van
veel vervangings- en uitbreidingsinvesteringen in de transportnetten
van Nederland. Deze investeringen zijn noodzakelijk om in de toekomst
de stijgende vraag naar transportcapaciteit te kunnen blijven
faciliteren en gelijktijdig de Nederlandse standaard van
leveringszekerheid te kunnen blijven waarborgen. Dit beroep loopt nog.
(zie ook nieuwsbericht 'Toelichting tarievenbesluit 2009 TenneT')
Had TenneT de éénmalige nacalculatie niet kunnen voorkomen zodat de
tarieven voor de HS-netten niet in deze mate zouden stijgen?
Had TenneT de éénmalige nacalculatie niet kunnen voorkomen zodat de
tarieven voor de HS-netten niet in deze mate zouden stijgen?
We hebben hier te maken met een uitzonderlijke situatie omdat de
Energiekamer geen nieuw tarievenbesluit voor het jaar 2008 heeft
vastgesteld. In 2008 zijn dus lagere tarieven door TenneT gefactureerd
aan de afnemers dan de tarieven die zouden gelden op basis van de
methode van reguleren die door de Energiekamer pas in de loop van 2008
is vastgesteld. De éénmalige nacalculatie van het tekort aan
tariefinkomsten over het jaar 2008 was niet te voorkomen.
Welke consequenties hebben de tariefstijgingen voor grote verbruikers
op het HS-net?
Welke consequenties hebben de tariefstijgingen voor grote verbruikers
op het HS-net?
TenneT heeft op basis van fictieve gegevens berekeningen gemaakt
hoeveel de elektriciteitsrekening voor twee grote verbruikers stijgt
ten opzichte van de totale elektriciteitskosten in 2009. TenneT heeft
berekend dat de totale elektriciteitsrekening van verbruiker A
(basislast-verbruiker) met circa 2% toeneemt en de
elektriciteitsrekening van verbruiker B (pieklast-verbruiker) met
circa 3% stijgt. TenneT is hierbij uitgegaan van een gelijke
commodityprijs en gelijke volumes voor 2009 en 2010.
Hoe komt het dat de tarieven in het tarievenvoorstel 2010 van TenneT
niet te vergelijken zijn met de tarieven, vastgesteld in het
Tarievenbesluit 2009?
Hoe komt het dat de tarieven in het tarievenvoorstel 2010 van TenneT
niet te vergelijken zijn met de tarieven, vastgesteld in het
Tarievenbesluit 2009?
Dit komt omdat de Energiekamer vorig jaar gebruik heeft gemaakt van de
zogenoemde Overgangsregeling, die zorgt voor een geleidelijke
stijging van de transporttarieven voor eindverbruikers op het HS-net.
De overgangsregeling bepaalt dat de transportafhankelijke tarieven van
eindverbruikers van het HS-net in drie stappen verhoogd worden. Deze
'geleidelijke ingroei' moest ervoor zorgen dat de aanzienlijke
tariefstijging voor eindverbruikers op het HS-net van het tariefniveau
2008 naar het oorspronkelijke tariefniveau 2009 gespreid wordt over
een aantal jaren.
TenneT maakt in haar tarievenvoorstel 2010 geen onderscheid naar
tarieven die betaald moeten worden door netbeheerders en
aangeslotenen. Dit komt omdat TenneT het niet met de methodiek van
'geleidelijke ingroei' eens is en zij heeft dit dan ook reeds in de
Bezwaarprocedure tarievenbesluit 2009 bij de Energiekamer ingebracht.
De Energiekamer heeft in haar Tarievenbesluit 2009 besloten om een
overgangsregeling in te bouwen voor verbruikers en netbeheerders op
het HS-net. Stonden hierdoor de tarieven voor 2010 dan nog niet vast?
De Energiekamer heeft in haar Tarievenbesluit 2009 besloten om een
overgangsregeling in te bouwen voor verbruikers en netbeheerders op
het HS-net. Stonden hierdoor de tarieven voor 2010 dan nog niet vast?
Nee, de Energiekamer heeft in haar Tarievenbesluit 2009 weliswaar een
percentuele stijging vastgesteld voor de komende drie jaar voor
verbruikers op het HS-net, maar dit wil nog niet zeggen dat hiermee de
tarieven voor 2010 en 2011 vaststonden. Immers, de tarieven worden
gebaseerd op de toegestane inkomsten voor TenneT voor een bepaald
jaar. De toegestane inkomsten van TenneT in 2010 zijn niet gelijk aan
2009 door toepassing van de x-factor en structurele en incidentele
verrekeningen. Voor 2010 bepaalt TenneT dus opnieuw de tarieven
conform de methodiek genoemd in de Tarievencode en conform de
Beslissingen op Bezwaar tarieven 2007 en Overgangsbesluit 2008.
Het tarievenvoorstel 2010 is mede gebaseerd op de tariefdragers
'kWgecontracteerd per jaar' en 'kWmax per maand of week' voor
netbeheerders'. Waarom hanteert TenneT deze tariefdragers? Zij is het
toch niet eens met de invoering van de nieuwe tariefdragers voor
netbeheerders?
Het tarievenvoorstel 2010 is mede gebaseerd op de tariefdragers
'kWgecontracteerd per jaar' en 'kWmax per maand of week' voor
netbeheerders'. Waarom hanteert TenneT deze tariefdragers? Zij is het
toch niet eens met de invoering van de nieuwe tariefdragers voor
netbeheerders?
In het tarievenvoorstel maakt TenneT, net zoals in 2009, onder
protest, geen onderscheid meer tussen tarieven voor netbeheerders en
tarieven voor eindverbruikers. De NMa/Energiekamer heeft in twee
verschillende bezwaarprocedures besloten dat bij netbeheerders geen
andere tariefdrager in rekening gebracht mag worden dan bij
verbruikers. Dit houdt in dat, evenals bij verbruikers, netbeheerders
gefactureerd moeten worden op basis van de tariefdragers
kWgecontracteerd per jaar en kWmax per maand of per week
(afhankelijk van de bedrijfstijd). TenneT is in beroep gegaan bij het
CBb inzake deze twee Beslissingen op Bezwaar.
TenneT is nog steeds van mening dat op basis van de Tarievencode de
netbeheerders gefactureerd dienen te worden op basis van kWmax per
jaar. Volgens TenneT is dit een berekeningsmethodiek om de kosten van
hogere netten door te belasten naar lagere netten. Het berekenen van
een transporttarief aan netbeheerders druist in tegen het
kostenveroorzakingsbeginsel als centraal uitgangspunt voor het
transporttarief. Het zijn per definitie de eindverbruikers en de
producenten die de kosten veroorzaken van alle transporttrappen die
nodig zijn om elektriciteit te brengen van de plaats van invoeding
naar de plaats van aflevering.