TenneT


Voorstel nieuwe tarieven TenneT

22-10-2009 TenneT heeft een voorstel voor de tarieven voor 2010 ingediend bij de Energiekamer. Deze tarieven zijn uitgesplitst in een systeemdienstentarief en de transporttarieven voor de hoogspanningsnetten (HS-netten, 110 kV en 150 kV) en de extra-hoogspanningsnetten (EHS-netten, 220 kV en 380 kV). TenneT stelt voor het tarief voor systeemdiensten met 15 procent te verhogen; de transporttarieven voor de EHS-netten stijgen volgens het tarievenvoorstel met vijf procent. De transporttarieven van de HS-netten gaan -vooral vanwege éénmalige nacalculaties- omhoog met bijna vijftig procent. Deze wijzigingen hebben gemiddeld een effect op de elektriciteitsrekening van de kleinverbruiker van minder dan1%. De stijging van de tarieven wordt beperkt omdat TenneT steeds efficiënter gaat werken. De tarieven behoren nog steeds tot de laagste in Europa. Het tarievenvoorstel wordt momenteel door de Energiekamer beoordeeld.

Gewijzigde transporttarieven HS-netten
TenneT heeft in de afgelopen jaren het beheer en eigendom verworven van de regionale hoogspanningsnetten van 110 kV en 150 kV. Voor die netten heeft de Energiekamer besloten om in 2008 de tarieven van 2007 van toepassing te verklaren, omdat de toegestane inkomsten voor TenneT voor deze netten nog niet waren bepaald. Nu bekend is welke kosten toegerekend mochten worden op basis van het methodebesluit dat door de Energiekamer in 2008 is vastgesteld, blijkt dat TenneT minder heeft gefactureerd. TenneT corrigeert deze éénmalige tekorten nu in haar tarieven. Naast deze nacalculatie, heeft TenneT onder andere ook grote investeringen opgenomen in haar tarievenvoorstel 2010, die leveringszekerheid veiligstellen en de markt faciliteren. Hieronder valt het nieuwe bedrijfsvoeringscentrum in Ede. De beoordeling van deze investeringen maakt deel uit van het tarievenbesluit dat de Energiekamer zal nemen.

De voorgestelde tarieven voor de HS-netten zijn nog zonder de stapsgewijze stijging van de transporttarieven voor eindverbruikers, die de Energiekamer vorig jaar heeft voorgesteld. TenneT is eerder in bezwaar gegaan tegen de methodiek van deze zogenoemde Overgangsregeling, waarin de Energiekamer heeft bepaald om de stijging van de transporttarieven 2008 naar de transporttarieven 2009 voor verbruikers in drie stappen te bewerkstelligen.

Nieuwe systeemtaken voor TenneT
Het systeemdienstentarief wordt volgens het tarievenvoorstel aangepast met een stijging van vijftien procent omdat TenneT inmiddels nieuwe systeemtaken uitvoert. Door de dynamische omgeving waarin TenneT opereert zijn er diverse systeemtaken bijgekomen. Denk hierbij aan investeringen in systemen en processen ten behoeve van de ontwikkeling van de Noordwest-Europese markt. Zo werkt TenneT momenteel samen met België en Frankrijk aan een marktkoppeling met Duitsland en Luxemburg. Dit nieuwe mechanisme gaat in 2010 draaien en zorgt voor een nauwere onderlinge aansluiting van de elektriciteitsmarkten en vergroot het efficiënte gebruik van de bestaande grensoverschrijdende elektriciteitsverbindingen.

Gewijzigde transporttarieven EHS-netten
Op basis van het tarievenvoorstel gaan de transporttarieven voor aangeslotenen op het 220- en 380 kV-net met vijf procent omhoog. De kosten zijn nagenoeg gelijk gebleven aan vorig jaar. Door een lager verbruik van elektriciteit door netbeheerders en eindverbruikers gaan de tarieven iets omhoog. De tarieven van TenneT behoren nog steeds tot de laagste in Europa. Daarnaast kent Nederland een hoge leveringszekerheid en betrouwbaarheid van het hoogspanningsnet.

Efficiënter werken en nieuwe investeringen
TenneT gaat steeds efficiënter werken. Ook de Energiekamer streeft naar meer efficiency onder netbeheerders. Dit heeft een merkbaar effect op de tarieven. Voor 2010 levert dit een kostenbesparing op van 2,1 procent (de zogenoemde x-factor zoals door de Energiekamer vastgesteld), onder meer doordat TenneT op het gebied van aanbestedingen en inkoop efficiënter te werk kan gaan.

Investeringspakket voor komende jaren
De komende vijf jaar heeft de elektriciteitstransporteur een investeringspakket van miljarden euro's gepland, waaronder een nieuwe verbinding door de Randstad en een ruim 225 kilometer lange hoogspanningsverbinding tussen Eemshaven en Diemen. Deze verbindingen zijn onder meer nodig om het grote aantal nieuwe aanvragen voor nieuwe aansluitingen te kunnen faciliteren. Komende jaren worden er diverse nieuwe energiecentrales gebouwd. Verder is TenneT actief bezig met regionale netuitbreidingen, onder meer om alle duurzame initiatieven (WKK, windparken) tijdig aan te kunnen sluiten op het net. Verder komt TenneT eind dit jaar met een investeringsvoorstel voor het optimaliseren van de regionale netten en zogenoemde uitlopers, waardoor de leveringszekerheid in de toekomst verder wordt vergroot.

Al deze geplande noodzakelijke investeringen zullen komende jaren merkbaar worden in de tarieven van zowel de hs- en ehs-netten. Met de investeringen ontwikkelt Nederland zich verder in de Europese energiemarkt, waarmee de leveringszekerheid verder toeneemt. Daarnaast ontstaat op termijn een level playing field en convergerende prijzen, waarvan alle partijen op de energiemarkt en consumenten kunnen profiteren.

Bekijk ook het artikel Terinzagelegging tarievenvoorstel 2010 van TenneT van de Energiekamer. Daar vindt u ook het voorstel transporttarieven en systeemdiensttarief 2010.

Veelgestelde vragen

TenneT heeft vorig jaar bezwaar gemaakt tegen het tarievenbesluit 2009 en beroep ingesteld tegen het methodebesluit 2008-2010. Hoe zit dat? TenneT heeft vorig jaar bezwaar gemaakt tegen het tarievenbesluit 2009 en beroep ingesteld tegen het methodebesluit 2008-2010. Hoe zit dat?

Het tarievenvoorstel dat TenneT heeft gedaan is gebaseerd op het methodebesluit voor de 4e reguleringsperiode. TenneT is tegen het methodebesluit in beroep gegaan omdat dit besluit te eenzijdig gericht is op kostenreductie en te weinig op het stimuleren van investeringen in het net. TenneT staat namelijk aan de vooravond van het doen van veel vervangings- en uitbreidingsinvesteringen in de transportnetten van Nederland. Deze investeringen zijn noodzakelijk om in de toekomst de stijgende vraag naar transportcapaciteit te kunnen blijven faciliteren en gelijktijdig de Nederlandse standaard van leveringszekerheid te kunnen blijven waarborgen. Dit beroep loopt nog. (zie ook nieuwsbericht 'Toelichting tarievenbesluit 2009 TenneT')

Had TenneT de éénmalige nacalculatie niet kunnen voorkomen zodat de tarieven voor de HS-netten niet in deze mate zouden stijgen? Had TenneT de éénmalige nacalculatie niet kunnen voorkomen zodat de tarieven voor de HS-netten niet in deze mate zouden stijgen?

We hebben hier te maken met een uitzonderlijke situatie omdat de Energiekamer geen nieuw tarievenbesluit voor het jaar 2008 heeft vastgesteld. In 2008 zijn dus lagere tarieven door TenneT gefactureerd aan de afnemers dan de tarieven die zouden gelden op basis van de methode van reguleren die door de Energiekamer pas in de loop van 2008 is vastgesteld. De éénmalige nacalculatie van het tekort aan tariefinkomsten over het jaar 2008 was niet te voorkomen.

Welke consequenties hebben de tariefstijgingen voor grote verbruikers op het HS-net?
Welke consequenties hebben de tariefstijgingen voor grote verbruikers op het HS-net?

TenneT heeft op basis van fictieve gegevens berekeningen gemaakt hoeveel de elektriciteitsrekening voor twee grote verbruikers stijgt ten opzichte van de totale elektriciteitskosten in 2009. TenneT heeft berekend dat de totale elektriciteitsrekening van verbruiker A (basislast-verbruiker) met circa 2% toeneemt en de elektriciteitsrekening van verbruiker B (pieklast-verbruiker) met circa 3% stijgt. TenneT is hierbij uitgegaan van een gelijke commodityprijs en gelijke volumes voor 2009 en 2010.

Hoe komt het dat de tarieven in het tarievenvoorstel 2010 van TenneT niet te vergelijken zijn met de tarieven, vastgesteld in het Tarievenbesluit 2009?
Hoe komt het dat de tarieven in het tarievenvoorstel 2010 van TenneT niet te vergelijken zijn met de tarieven, vastgesteld in het Tarievenbesluit 2009?

Dit komt omdat de Energiekamer vorig jaar gebruik heeft gemaakt van de zogenoemde Overgangsregeling, die zorgt voor een geleidelijke stijging van de transporttarieven voor eindverbruikers op het HS-net. De overgangsregeling bepaalt dat de transportafhankelijke tarieven van eindverbruikers van het HS-net in drie stappen verhoogd worden. Deze 'geleidelijke ingroei' moest ervoor zorgen dat de aanzienlijke tariefstijging voor eindverbruikers op het HS-net van het tariefniveau 2008 naar het oorspronkelijke tariefniveau 2009 gespreid wordt over een aantal jaren.

TenneT maakt in haar tarievenvoorstel 2010 geen onderscheid naar tarieven die betaald moeten worden door netbeheerders en aangeslotenen. Dit komt omdat TenneT het niet met de methodiek van 'geleidelijke ingroei' eens is en zij heeft dit dan ook reeds in de Bezwaarprocedure tarievenbesluit 2009 bij de Energiekamer ingebracht.

De Energiekamer heeft in haar Tarievenbesluit 2009 besloten om een overgangsregeling in te bouwen voor verbruikers en netbeheerders op het HS-net. Stonden hierdoor de tarieven voor 2010 dan nog niet vast? De Energiekamer heeft in haar Tarievenbesluit 2009 besloten om een overgangsregeling in te bouwen voor verbruikers en netbeheerders op het HS-net. Stonden hierdoor de tarieven voor 2010 dan nog niet vast?

Nee, de Energiekamer heeft in haar Tarievenbesluit 2009 weliswaar een percentuele stijging vastgesteld voor de komende drie jaar voor verbruikers op het HS-net, maar dit wil nog niet zeggen dat hiermee de tarieven voor 2010 en 2011 vaststonden. Immers, de tarieven worden gebaseerd op de toegestane inkomsten voor TenneT voor een bepaald jaar. De toegestane inkomsten van TenneT in 2010 zijn niet gelijk aan 2009 door toepassing van de x-factor en structurele en incidentele verrekeningen. Voor 2010 bepaalt TenneT dus opnieuw de tarieven conform de methodiek genoemd in de Tarievencode en conform de Beslissingen op Bezwaar tarieven 2007 en Overgangsbesluit 2008.

Het tarievenvoorstel 2010 is mede gebaseerd op de tariefdragers 'kWgecontracteerd per jaar' en 'kWmax per maand of week' voor netbeheerders'. Waarom hanteert TenneT deze tariefdragers? Zij is het toch niet eens met de invoering van de nieuwe tariefdragers voor netbeheerders?
Het tarievenvoorstel 2010 is mede gebaseerd op de tariefdragers 'kWgecontracteerd per jaar' en 'kWmax per maand of week' voor netbeheerders'. Waarom hanteert TenneT deze tariefdragers? Zij is het toch niet eens met de invoering van de nieuwe tariefdragers voor netbeheerders?

In het tarievenvoorstel maakt TenneT, net zoals in 2009, onder protest, geen onderscheid meer tussen tarieven voor netbeheerders en tarieven voor eindverbruikers. De NMa/Energiekamer heeft in twee verschillende bezwaarprocedures besloten dat bij netbeheerders geen andere tariefdrager in rekening gebracht mag worden dan bij verbruikers. Dit houdt in dat, evenals bij verbruikers, netbeheerders gefactureerd moeten worden op basis van de tariefdragers kWgecontracteerd per jaar en kWmax per maand of per week (afhankelijk van de bedrijfstijd). TenneT is in beroep gegaan bij het CBb inzake deze twee Beslissingen op Bezwaar.

TenneT is nog steeds van mening dat op basis van de Tarievencode de netbeheerders gefactureerd dienen te worden op basis van kWmax per jaar. Volgens TenneT is dit een berekeningsmethodiek om de kosten van hogere netten door te belasten naar lagere netten. Het berekenen van een transporttarief aan netbeheerders druist in tegen het kostenveroorzakingsbeginsel als centraal uitgangspunt voor het transporttarief. Het zijn per definitie de eindverbruikers en de producenten die de kosten veroorzaken van alle transporttrappen die nodig zijn om elektriciteit te brengen van de plaats van invoeding naar de plaats van aflevering.