Gemeente Etten-Leur

Drie West-Brabantse gemeenten tekenden gezamenlijk het Antwoord© Convenant

Op woensdag 21 oktober 2009 tekenden de gemeenten Etten-Leur, Breda en Woensdrecht het Antwoord© Convenant. Hiermee werd de samenwerking bezegeld van deze gemeenten met Overheid heeft Antwoord© (ICTU) bij het realiseren van het Antwoord© Concept. Burgemeester H. Rijnbach-De Groot van Etten-Leur, wethouder W.J. Willems van Breda, wethouder M.P. Groffen van Woensdrecht ondertekenden vanuit de kant van de gemeenten. Programmadirecteur R.P. Jansen ondertekende namens Overheid heeft Antwoord©.

De Antwoord© ambitie voor de lange termijn is dat gemeenten in 2015 de ingang vormen voor nagenoeg alle vragen aan de overheid. Met het convenant is vastgelegd dat de gemeenten zich hieraan committeren en dat zij de producten die door Overheid heeft Antwoord© in samenwerking met gemeenten worden ontwikkeld om deze ambitie te realiseren, gaan gebruiken.

Het 14+netnummer Antwoord© is het meest zichtbare Antwoord©-product: een makkelijk te onthouden telefoonnummer waar burgers en ondernemers op termijn met al hun vragen aan de overheid terecht kunnen.
De gemeenten Breda en Etten-Leur zijn vanaf 18 januari 2010 via het nummer 14076 Antwoord© bereikbaar en de gemeente Woensdrecht zal in de loop van 2010 het nummer
140164 Antwoord© in gebruik nemen. Op dit moment kunnen 27 gemeenten gebeld worden via een 14+netnummer Antwoord©. Zo zijn Amsterdam, Rotterdam en Den Haag bereikbaar via de nummers 14020, 14010 en 14070, maar bijvoorbeeld ook een kleinere gemeente als Olst-Wijhe is bereikbaar op 140570. Eind 2009 kunnen in totaal 5 miljoen burgers via deze nummers hun gemeente bereiken.

Daarnaast zullen de gemeenten op termijn gebruik gaan maken van de Antwoord© Contentcollectie. Dit is een verzameling van generieke overheidsinformatie die gebruikt kan worden door alle gemeenten. Deze verzameling bevat informatie van bijvoorbeeld de Belastingdienst over kinderopvangtoeslag en van de IB-groep over studiefinanciering. Zo hoeven gemeenten voor algemene vragen over die onderwerpen niet meer door te verwijzen, maar kan de vraag in één keer direct en correct worden beantwoord.

Maar waarom doen we dit nu allemaal? We doen dit om burgers en ondernemers beter van dienst te zijn. Niet meer van loket naar loket, maar in één keer het juiste antwoord of in één keer goed doorverwezen. Er zijn nog genoeg stappen te zetten, maar de gemeenten Etten- Leur, Breda en Woensdrecht gaan "Het gewoon doen" volgens de woorden van burgemeester Rijnbach-De Groot en wethouder Willems.