Gemeente Breda

Trouwen in Breda wordt makkelijker

Mensen die in Breda willen trouwen of een geregistreerd partnerschap willen aangaan hoeven vanaf 1 oktober 2009 geen bewijsstukken voor de aangifte meer te overleggen.

Het gaat dan om bijvoorbeeld een uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA), een geboorteakte, een echtscheidingsakte of een overlijdensakte van de eerdere echteno(o)t(e). In plaats daarvan wordt een verklaring burgerlijke staat ondertekend. Op deze manier wil Breda de dienstverlening aan burgers verbeteren.

Hiermee volgt de stad een aanbeveling van het ministerie van Justitie op. De invoering van deze nieuwe werkwijze is niet verplicht maar gemeenten kunnen in afwachting van nieuwe wetgeving op dit gebied alvast op deze manier gaan werken.

De gegevens die noodzakelijk zijn om tot ondertrouw/aangifte over te gaan worden door de gemeente gecontroleerd in de GBA (Gemeentelijke Basisadministratie). Deze procedure is kostenloos. Als niet alle gegevens geregistreerd zijn of als er niet voldoende zekerheid bestaat over de juistheid van de gegevens kan de gemeente alsnog verzoeken om de juiste documenten in te leveren. In andere situaties kan het mogelijk zijn dat geen of minder bewijsstukken overlegd hoeven worden.

Afschaffing van de bewijsstukken maakt ook een schriftelijke ondertrouw en schriftelijke aangifte partnerschap makkelijker. Dat betekent dat men daarvoor niet meer voor de ambtenaar van de burgerlijke stand hoeft te verschijnen. De gemeente zendt de noodzakelijke formulieren daarvoor per post naar de betrokkenen. Het enige dat zij hoeven te doen is de documenten ondertekenen en terug te sturen.

Breda, 18 september 2009