Nieuw-Vlaamse Alliantie


De efficiënte federale overheid: veel dichtung, minder waarheid (18/09/09)

Van bij de start van de regeringen Leterme en Van Rompuy werden stevige besparingen op het federale ambtenarenapparaat aangekondigd. De pensioneringsgolf en de besparingsdruk boden een ultieme kans om het overheidsapparaat efficiënter te maken, zonder ook maar één ontslag.
Met een besparing van 1 % op de loonkredieten bleek de begroting voor 2009 echter heel wat minder ambitieus. Toch prezen de regeringspartijen de ingrepen in de ambtenarij recent nog de hemel in. Maar zonder enige staving.
Daarom trok N-VA-Kamerlid Ben Weyts op onderzoek. Hij verzamelde de meest recente ambtenarencijfers, ploos de begroting uit en onderzocht de pensionering. De waarheid is ontnuchterend. Door een stilzwijgende aanpassing, dalen de personeelskredieten dit jaar niet met 0,9 %. Ze stíjgen met 0,9%. "Een verschrikkelijk gemiste kans", aldus Weyts.

Pensioengolf

Het federale ambtenarenkorps is het oudste in Europa: 44% is de 50 voorbij, 40% gaat binnen de 10 jaar met pensioen. Binnen die groep van 50-plussers behoort 60% tot de lagere niveaus C & D. Kamerlid Weyts onderzocht de pensionering binnen de federale overheid per Federale Overheidsdienst (FOD). Blijkt dat binnen dit en vijf jaar al in totaal 14.536 of 18 % van de federale ambtenaren op pensioen gaat. Bij de FOD Economie en de Instellingen van Openbaar Nut loopt dit al op tot respectievelijk 27 en 28 % (zie tabel 3), bij de grootste werkgever, de FOD Financiën gaat het om 6.266 ambtenaren of 21 %. .
Zowel minister Vervotte als opvolger Steven Van Ackere verklaren dat niet de inkrimping van het ambtenarenkorps het probleem zou zijn, dit gebeurd door de pensionering vanzelf, maar wel het vinden van voldoende goed opgeleide ambtenaren die al die gepensioneerden gaan vervangen.

Unieke kans

Al jaren stellen internationale rapporten de efficiëntie van het federale overheidsapparaat aan de kaak. Daarnaast noopt de economische krimp tot een ingrijpen in de overheidsuitgaven. De pensioneringsgolf biedt de federale regering zodoende een uitgelezen kans om een ingrijpende efficiëntieoefening door te voeren, zonder één enkel ontslag.
Zowel volgens minister Vervotte als voor diens opvolger Steven Vanackere is het grootste probleem zelfs niet de vermindering van het ambtenarenkorps, want dat gebeurt vanzelf, maar wel het vinden van voldoende goed opgeleide ambtenaren die al de gepensioneerden gaan vervangen.

Bij de opmaak van de begroting voor 2009 bleken de ambities echter al teruggeschroefd tot een besparing op de loonkredieten van 1 % of 60 miljoen (Algemene toelichting begrotingjaar 2009, 6 november 2008, doc. 52 1526/001, p.10), voor de jaren 2010 en 2011 zou er 0,7 % bespaard worden.
In maart van dit jaar wijst Weyts minister Vanackere in de Kamercommissie Binnenlandse Zaken
(http://www.dekamer.be/doc/CCRI/html/52/ic481x.html) op de beperkte ambities en uit meteen ook de vrees dat zelfs die doelstelling dreigt gemist te worden.
Minister Vanackere is resoluut: De besparingen op de personeelskredieten zijn duidelijk vastgelegd. De besparing voor 2009 is geïntegreerd in de goedgekeurde kredieten. Dat is een percentage van 0,91 procent. U zegt dat we dat niet gaan halen. Wel, laten we dat dan maar afspreken bij de uitvoering van de begroting. Ik zeg u dat ik ervan uitga dat dit wel zal worden gehaald ().
Recent werden de inspanningen terzake nog bejubeld door de regeringspartijen (zie o.a. De Zevende Dag 6 september 2009), in de aanloop naar de begrotingsbesprekingen 2010 duikt het vervangingsbeleid opnieuw op als te volgen piste.

Waarheid en Dichtung

Aanleiding voor Weyts om wat dieper te graven en de resultaten van de efficiëntieoefeningen onder de loep te nemen. Volgens de officiële cijfers, via een schriftelijk antwoord aangeleverd door minister Vanackere, neemt het aantal ambtenaren in de periode 2006-2009 toe met 0,5%. De evolutie is evenwel zeer ongelijk over de verschillende beleidsdomeinen. Over de periode 2006-2008 zien we een personeelsafname bij o.a. Defensie en Werkgelegenheid en een sterke stijging bij onder meer Wetenschapsbeleid (+ 51 %), ICT (+ 30 %), Binnenlandse Zaken (+ 11 %) en Buitenlandse Zaken (+ 12,6 %).

Vreemd genoeg blijken sommige liberale departementen flinke stijgers te zijn, ondanks de uithalen van liberale kopstukken naar het hoge aantal ambtenaren. Ook persoonlijke beloften moeten er soms aan geloven. Voor het departement Financiën legde minister Reynders met de Coperfin-hervorming zich een ratio van 3 op 5 op. Bedoeling is de fiscale diensten tegen 2015 met een kwart af te slanken in vergelijking met 2003. In de praktijk lukt dit niet echt. De regel van drie vervangers voor vijf vertrekkers werd in de periode 2005-2008 strikt toegepast voor de statutairen, zodat zowat 1.000 volwaardige ambtenaren afvloeiden. Maar de gaten worden heimelijk gevuld met contractuelen op wie de drie-voor-vijfregel niet wordt toegepast. Daardoor daalt het personeelsbestand van Financiën enkel zeer miniem.

Kijken we enkel naar de evolutie in het laatste jaar dan merken we tussen 2008 en 2009 een lichte daling van het aantal ambtenaren:
-0,2%. Ook nu weer verschillen de inspanningen tussen de departementen erg sterk met grosso modo dezelfde winnaars en verliezers als over de periode 2006-2008.
Het schijnsel van het lichtpuntje, de daling van het afgelopen jaar, verbleekt evenwel, eenmaal in het juiste perspectief geplaatst. In absolute aantallen betekent een daling van 0,2 % en daling met 178 ambtenaren. Een peulschil wanneer je weet dat er in 2009 1.959 ambtenaren op pensioen gaan

Hocus pocus

Daarenboven vertaalt de daling zich niet in een daling van de personeelskredieten. Laat staan dat de oorspronkelijke doelstelling van een daling met 1 % gehaald werd.
Weyts ging graven in de aangepaste begroting 2009 en isoleerde per beleidsdomein de personeelskredieten om die vervolgens samen te voegen.
Uit de studie blijkt dat de aangekondigde besparing van bijna 1% omgezet is in een stijging van de personeelskredieten met 0,9%. In plaats van een besparing van 50-60 miljoen zien we de personeelskredieten stijgen met bijna 54 miljoen . Op bijna alle departementen zijn de personeelskredieten plots gestegen ten opzichte van de oorspronkelijke begroting voor 2009. Het meest opvallend is de stijging bij de FOD Binnenlandse Zaken en Politie (+6,5 en +4 M) maar opnieuw ook bij Buitenlandse Zaken (+ 3,2 %).

Stilzwijgend wijzigde de regering haar oorspronkelijk en breed gecommuniceerde doelstelling omtrent een daling van het aantal ambtenaren, via de begrotingsaanpassing. Terwijl de doelstelling dik werd aangestipt in de oorspronkelijke begroting, wordt er met geen woord over gerept in de toelichting van de begrotingsaanpassing (zie Algemene toelichting aanpassing begroting 2009, 31 maart 2009, doc. 52 1923/001). Als Tita Tovenaar veranderde de regering de daling van de personeelskosten plots een stijging. De toverkunst werd echter heimelijk in een achterkamertje beoefend.

Bij de bespreking van de aangepaste begroting in de commissie verwees Melchior Wathelet, staatssecretaris voor Begroting, nochtans terloops (als antwoord op een vraag van H. Goyvaerts) naar de beslissing om het ambtenarenkorps af te slanken (Doc 52 1924, blz. 51).

Ondertussen verdedigde ook de minister van Ambtenarenzaken tegenover Ben Weyts in de commissie (eind maart en eind april) nog altijd het beleid zoals uitgestippeld vóór de aanpassing van de begroting (begrotingscontrole door de ministerraad goedgekeurd eind februari). In de Kamercommissie van 22 april, dus na de aanpassing van de begroting, haalde minister Vanackere nog steeds de cijfers van de oorspronkelijke begroting aan de daling van de personeelskredieten met 0,9 % dus - maar verklaart hij langs de neus weg dat de voorzitters van de FODs de vrijheid krijgen om desnoods de besparingen te realiseren op de werkingskredieten in plaats van via de personeelskredieten.

Tot slot: hoe komt het dat tussen 2008 en 2009 het aantal ambtenaren daalt met 0,2% en de personeelskredieten toch stijgen? Een veelheid van factoren spelen daar een rol: een alsmaar ouderwordend ambtenarenapparaat wordt ook alsmaar duurder (anciënniteit), diegenen die vertrekken worden vervangen door werknemers met een hoger diploma én een hoger loonbarema, mensen promoveren

Conclusies

De regering faalt in de vooropgestelde doelstellingen, laat staan dat het beleid nog maar in de buurt komt van de wilde plannen die Open VLD in het nabije verleden lanceerde. Nog steeds, ook nu weer bij de nieuwe begrotingsbesprekingen, worden allerhande doelstellingen inzake de daling van het aantal ambtenaren gecommuniceerd. Maar intussen werden heimelijk de doelstellingen bijgeschroefd. De bevolking wordt in de maling genomen, net als het parlement.

Ten gronde mist de regering een unieke kans. Iedereen is het er over eens dat er iets moet gebeuren aan de efficiëntie van het federale overheidsapparaat. Daarnaast noopt de economische krimp tot een ingrijpen in de overheidsuitgaven.
De pensioneringsgolf biedt de federale regering zodoende een uitgelezen kans om een ingrijpende efficiëntieoefening door te voeren, zonder één enkel ontslag.
Vooralsnog laat de regering deze kans schieten. Recent communiceerde minister Vanckere dat hij 2 % afpietste van de personeelskredieten, maar wat is die belofte waard als heimelijk de cijfers worden aangepast en de oorspronkelijke objectieven al niet gehaald werden?

Straks dient de federale regering aan te kondigen dat er, in het kader van de begrotingsopmaak,, meer inspanningen zullen gevraagd worden van de belastingbetaler. Hoe gaat de federale regering die verantwoorden, als ze niet bereid of bij machte is om het zelf wat met minder en toch efficiënter te doen?

Auteur:
Ben Weyts
Kamerlid N-VA

Meer informatie:
Contactpersoon: Valerie Van Peel, Adjunct-woordvoerder Telefoon: 02/219.49.30
Fax: 02/217.35.10
E-post: valerie.vanpeel@n-va.be
Url: www.n-va.be