Rode Kruis Belgie
Care, Inter Partner Assistance, Plus Uitzendkrachten en SD WORX verkozen tot
Solidaritest(TM) Toppers !
Premier Herman Van Rompuy overhandigt Solidaritest(TM) Award
De derde editie van Solidaritest(TM) bekroont opnieuw Belgische
bedrijven die werk maken van solidariteit met maatschappelijk
zwakkeren. Vandaag zijn 9 bedrijven genomineerd als Solidaritest(TM)
Kampioenen, waarvan er 4 de Solidaritest(TM) Award ontvangen. Een jaar
lang mogen deze 4 modelondernemingen zich âSolidaritest(TM) Topperâ
noemen.
Solidaritest(TM) editie 2009 heeft in totaal 9 Solidaritest(TM) Kampioenen
opgeleverd (lijst in alfabetische volgorde) :
- CARE nv,
- Inter Partner Assistance,
- KBC Group nv,
- Pidpa opdrachthoudende vereniging,
- Plus Uitzendkrachten,
- Reynaers Aluminium nv,
- SD Worx,
- The Ring Ring Company nv,
- TORFS L. nv
Uit deze 9 Solidaritest(TM) Kampioenen werden de volgende 4
Solidaritest(TM) Toppers aangeduid die de Solidaritest(TM) Award in
ontvangst hebben mogen nemen :
- Plus Uitzendkrachten,
- CARE nv,
- Inter Partner Assistance,
- SD Worx,
Plus Uitzendkrachten is al voor de derde (en dus laatste) maal
Solidaritest(TM) Topper. Plus Uitzendkrachten vervult hiermee dan ook
een echte voorbeeldfunctie. Het bedrijf investeert een aanzienlijk
deel van de winst in de omkadering van uitzendkrachten die vaak tot
maatschappelijk zwakkere groepen behoren. Het gaat hierbij
bijvoorbeeld om loopbaanbegeleiding, persoonlijke begeleiding en een
inzetpremie. Binnen de onderneming bestaat een pioniersgroep van
medewerkers uit alle regioâs en functies die één dag per maand
samenkomt om initiatieven te ontwikkelen op het gebied van
maatschappelijke solidariteit. Overigens zijn heel wat van de
bestuurders van Plus Uitzendkrachten actief in maatschappelijke
organisaties.
Care scoort sterk over de hele lijn, zowel voor externe als voor
interne maatschappelijke solidariteit. Op het gebied van financiële
steun is de onderneming vooral actief in ontwikkelingssamenwerking.
Kansengroepen zijn relatief ruim vertegenwoordigd in het
personeelsbestand. Werknemers worden via onder meer
informatieverspreiding en co-fundraising gestimuleerd om zich in te
zetten voor maatschappelijke projecten. Binnen het bedrijf werd een
âambassadeursgroepâ van 11 mensen opgericht die samen de
maatschappelijke acties coördineren. De raad van bestuur geeft het
goede voorbeeld: alle bestuurders zetten zich belangeloos in voor
maatschappelijk zwakkeren.
Inter Partner Assistance valt op doordat het bedrijf zowel op interne
als op externe solidariteit sterk scoort. Financiële steun gaat
vooral naar initiatieven in de sfeer van gezondheid. Het bedrijf heeft
een relatief hoog percentage werknemers van allochtone afkomst in
dienst. Het personeel wordt regelmatig gestimuleerd om mee te werken
aan maatschappelijke projecten, wat in sommige gevallen ook tijdens de
werkuren kan gebeuren. Inter Partner Assistance verhoogt de door haar
werknemers opgehaalde steunbedragen aan met eigen middelen. In 2008
werd bijvoorbeeld ook een bloedinzameling georganiseerd in de
bedrijfsgebouwen. De meerderheid van de bestuurders neemt zelf deel
aan activiteiten ten voordele van maatschappelijk zwakkeren.
SD WORX besteedt heel wat geld aan steunprojecten voor maatschappelijk
zwakkeren. Dit gebeurt onder meer via het SD Worx Fonds dat
organisaties en projecten ondersteunt op het gebied van bijvoorbeeld
sociale economie en integratie van jongeren op de arbeidsmarkt. Door
middel van co-fundraising worden door werknemers opgehaalde bedragen
voor maatschappelijke projecten verdubbeld. SD Worx heeft er ook voor
gekozen om een deel van de eigen gelden te beleggen in ethische
aandelen en obligaties.
Nieuw initiatief voor editie 2010 : de Solidaritest(TM) Best Practice
Award
Zoals eerder al aangehaald, zijn niet minder dan 6 op de 10 Belgische
bedrijven op één of andere wijze actief op het vlak van
maatschappelijke solidariteit. Deze activiteiten kaderen in sommige
gevallen niet binnen een gestructureerde aanpak op het vlak van
maatschappelijke solidariteit maar zijn eerder op een pragmatische
insteek geschoeid. Vaak gaat het om heel waardevolle projecten voor
maatschappelijk zwakkeren, die het zeker en vast verdienen om in de
spotlight te worden geplaatst en die als voorbeeld of inspiratie
kunnen dienen voor andere bedrijven.
Speciaal om dergelijke innovatieve of sterke projecten de nodige
erkenning te kunnen meegeven, wordt vanaf de volgende editie de
âSolidaritest(TM) Best Practice Awardâ in het leven geroepen.
Bedrijven hebben vanaf editie 2010 dus de keuze om mee te dingen naar
ofwel enkel deze Best Practice Award ofwel deel te nemen aan de
volledige Solidaritest(TM) -enquête.
Het draagvlak van maatschappelijke solidariteit
Uit een telefonische enquête die in oktober-november 2008 werd
gevoerd bij Belgische bedrijven, blijkt dat niet minder dan 6 op de 10
bedrijven maatschappelijk solidair is. Bovendien gaf 82% van de
bedrijven aan haar inspanningen in de toekomst op een gelijk peil te
houden en niet minder dan 14% wil méér investeren in
maatschappelijke solidariteit. De resultaten van deze studie werden in
grote lijnen bevestigd in de Trends CEO-poll van december 2008.
Wat is Solidaritest(TM) ?
Solidaritest(TM) is een enquête die â op basis van 9 parameters - meet
in welke mate bedrijven zich inzetten voor âmaatschappelijke
solidariteitâ. Dit kan zowel âexternâ als âinternâ gebeuren.
Onder externe maatschappelijke solidariteit verstaan we : financiële
steun (of giften in natura) aan de zwaksten in onze maatschappij en
activiteiten die voor hen worden georganiseerd alsook ethische
beleggingen en transparante informatie over activiteiten voor
maatschappelijk zwakkeren.
Bij interne maatschappelijke solidariteit wordt het bedrijf beoordeeld
op de manier waarop zijn activiteiten bijdragen tot integratie en
solidariteit (aanwerving van bepaalde sociale groepen zoals
laaggeschoolden, allochtonen, ouderen en mensen met een handicap).
Hier wordt eveneens gekeken naar de manier waarop het bedrijf zijn
personeel aanspoort om zich in te zetten voor het goede doel zoals
fondsenwerving of bloed geven. Zonder de inzet van de mensen in de
ondernemingsraad te vergetenâ¦
De jury, die wordt voorgezeten door Prof. Luc Van Liedekerke, geeft
scores op basis van objectieve criteria en benchmarks zodat
ondernemingen van verschillende omvang en sectoren punten kunnen
scoren. Vanaf dit jaar wordt voor sommige criteria overigens een
onderscheid gemaakt tussen bedrijven uit 'dienstensectoren' en
bedrijven uit 'industriële sectoren'.
Solidaritest(TM) is een jaarlijks wederkerend initiatief. Alle
informatie op : www.solidaritest.be.
Solidaritest is een enquête door Vigeo Belgium, in samenwerking met
Forum Ethibel en het Belgische Rode Kruis, met medewerking van het
Centrum voor Economie en Ethiek van de K.U. Leuven, HEC â Ecole de
Gestion de lâUniversité de Liège en Vlerick Leuven Gent Management
School, met de steun van de Nationale Loterij, het VBO en de Roularta
Media Group.
Brussel, 6 mei 2009