Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV)

Persbericht
CNV Taxi (vakgroep van de CNV BedrijvenBond)

Utrecht, 10 november 2008


------

CNV Taxi komt met 10-puntenplan voor Vaste Kamercommissie V&W

"Verdeling taxiwerk moet anders"

De verdeling van het taxivervoer in Nederland moet anders. Verplichte aanbestedingen moeten tot het verleden gaan behoren. Onderhands aanbesteden moet (weer) mogelijk worden. En de vervoersconcessies moeten drastisch worden verkleind. Zodat kleinere, lokale/regionale taxiondernemingen weer de gelegenheid krijgen in te schrijven op concessies. Omdat ze, eenmaal verkregen, ook daadwerkelijk in staat zijn om het persoonsvervoer naar behoren uit te voeren. Dat zijn enkele hoofdpunten in de aanbevelingen die CNV Taxi dinsdagmiddag in de Vaste Kamercommissie Verkeer en Waterstaat doet.

De vakgroep Taxi binnen de CNV-vakbond heeft zich in de afgelopen tijd gebogen over de problematiek in de branche van het personenvervoer. In die sector lijkt de marktwerking negatieve effecten te scoren. Zo is in de mêlee van vervoerscontracten en concessies het fenomeen vervoersmakelaar opgedoken. Weinig anders dan handige lieden die contracten opkopen en deze vervolgens uitbesteden aan vervoersbedrijven.

Daarmee wordt de markt wel verpest, stelt de vakgroep Taxi van CNV Taxi. "Het moet daarom onmogelijk worden dat lieden vervoerscontracten kunnen verkrijgen zonder dat zij zelf beschikken over wagens en personeel. Dat biedt vervolgens weer mogelijkheden voor eerlijke concurrentie tussen al die taxibedrijven die wél zwaar hebben geïnvesteerd om te doen wat ze zeggen: personen vervoeren", benadrukt bestuurder Wyb Kusters van CNV Taxi.

CNV Taxi constateert dat de kwaliteit van het personenvervoer ook nog wel eens hapert. "Kwaliteit moet zwaarder wegen dan kwantiteit. En de vrijblijvendheid van de huidige interne opleidingen moet plaats maken voor gecertificeerde opleidingen met vooraf bepaalde exameneisen."

CNV Taxi heeft bovenstaande punten ingeleverd bij de Vaste Kamercommissie Verkeer en Waterstaat. Met deze toekomstvisie wil de vakbond zijn bijdrage leveren in de zoektocht van het ministerie naar een goed functionerende contractvervoerbranche.