Ingezonden persbericht


Tijd:13:36 (GMT+02:00)
Datum:13 Oktober 2008
Organisatie:CONWAY The Convenience Company

Convenience Top : Maak het je gemakkelijk: de snelle snack zit in de lift

Nieuw onderzoek toont aan: onderweg iets te eten en te drinken kopen maakt bij veel Europeanen deel uit van hun manier van leven en gebeurt bijlange niet zo stereotiep als wij tot nu toe veronderstelden. Een latte macchiato om mee te nemen of snel tussendoor een belegd broodje uit het vuistje : enkel iets voor gestreste mensen in zakenpak in een of andere grootstad? Verre van!Uit een zeer recent onderzoek van de leerstoel Convenience & Marketing aan de European Business School in Oestrich-Winkel blijkt immers dat Europeanen eigenlijk graag iets eten en drinken onderweg. Bovendien zijn het bijvoorbeeld niet de tijdsdruk en de stress die mensen ertoe aanzetten naar een reep chocolade of iets dergelijks te grijpen: de factor met de grootste invloed is het plezier dat men beleeft aan het onderweg iets eten en drinken - en het genot! "Veel mensen genieten ervan onderweg een koffie te drinken of een broodje te eten", verklaart leerstoelhouder prof. dr. Sabine Möller. "Voor hen behoort een snack onderweg gewoon tot de moderne manier van leven."Voor dit onderzoek werden in totaal meer dan 2.300 consumenten uit Duitsland, Nederland en Roemenië ondervraagd. De wetenschappers wilden daarbij in de eerste plaats een antwoord krijgen op drie fundamentele vragen: wie consumeert onderweg? Waar wordt onderweg geconsumeerd? Waarom wordt onderweg geconsumeerd? De meest courante veronderstellingen op het vlak van consumptie onderweg werden systematisch onderzocht. Belangrijkste besluit: "de" typische convenience-consument bestaat niet, want consumptie onderweg heeft vele gezichten en heeft in alle maatschappelijke lagen een vaste plaats veroverd. Professor Sabine Möller, leerstoelhouder Convenience & Marketing, geeft uitleg: "Of het nu gaat om een jonge vrouw, een gezin met kinderen of een ouder echtpaar - bijna alle leeftijds- en bevolkingsgroepen kopen onderweg graag iets om te eten of te drinken."Voor mannen liever sneller, voor vrouwen gezonderZo zijn het typisch genoeg niet alleen mannen die snel naar een snack grijpen voor onderweg. Statistisch gezien consumeren mannen en vrouwen bijna even graag iets onderweg: ongeveer 60 procent beweert regelmatig iets te eten of te drinken te kopen onderweg. Toch zijn er nog kleine verschillen tussen man en vrouw: "Vrouwen kijken meer naar de prijs en naar gezonde extraatjes dan mannen", resumeert Sabine Möller de verschillende voorkeuren tussen de geslachten. Bij de vrouwen zegt 55,1 procent dat zij ook bij een snelle snack onderweg letten op gezonde voeding. Bij de mannen ligt dat cijfer op slechts 41,2 procent. Dit verklaart ook waarom bij de keuze van de aankoopplaats de voorkeuren eveneens uiteen lopen: mannen verkiezen benzinestationshops, snackbars of fastfoodrestaurants, vrouwen trekken het liefst naar supermarkten of bakkerijen en slagerijen. Niet alleen jongeren zijn vaak onderwegHet onderzoek ruimt een wijdverbreid vooroordeel van de baan: "Niet alleen jongeren consumeren graag iets onderweg", aldus Sabine Möller, "ook meer dan de helft van de 60-plussers gunt zichzelf graag een kleine snack als zij op pad zijn." Oudere mensen hechten daarbij echter veel belang aan stijl - fastfoodrestaurants liggen veeleer goed in de markt bij mensen onder de 30. In alle leeftijdsgroepen is de meerderheid van de ondervraagden echter wel van oordeel dat consumptiemogelijkheden onderweg nuttig zijn en beleven zij evenveel plezier en genot bij het eten en drinken onderweg.Verliefd, verloofd, getrouwd: het trouwboekje maakt het verschil Bij het onderzoek naar de consumptiegewoonten op basis van de burgerlijke staat, kwamen verrassende resultaten naar boven: de grootste aanhangers van convenienceproducten zijn niet de singles, maar wel jonge ongehuwde stellen: 75,7 procent van hen stelt een consumptie onderweg erg op prijs, omdat het iets is wat volgens hen gewoon tot hun manier van leven behoort. Zij zijn veel op pad, vaak gehaast en plannen hun maaltijden zelden. Convenience betekent voor deze jonge paartjes dus in de eerste plaats plezier en een grotere flexibiliteit. Singles die in een huishouden met meerdere personen wonen, zijn het minst geneigd onderweg iets te consumeren en stellen het aanbod ook het minst op prijs. Komt het evenwel tot een huwelijk, dan verandert de houding tegenover het onderweg consumeren: in tegenstelling tot ongehuwde paren staan gehuwde paren er redelijk afkerig tegenover. Daarbij kon niet worden vastgesteld of dit door het trouwboekje komt of door het feit dat gehuwden gemiddeld wat ouder zijn. Gehuwden maken minder vaak gebruik van de mogelijkheden om onderweg iets te consumeren en tot 90 procent van hen vindt dat het thuis koken een belangrijk onderdeel vormt van de eigen cultuur. Op het platteland is men het liefste thuis - of niet? Nog zo'n wijdverbreide veronderstelling is dat onderweg iets consumeren typisch is voor mensen uit de grootstad. We denken daarbij allemaal meteen aan de jonge man die op weg is naar kantoor, met de laptop in de ene hand en de 'coffee-to-go' in de andere. Het onderzoek toonde evenwel aan dat het niet enkel grootstadinwoners zijn die graag onderweg iets consumeren. In tegendeel, hoe meer de consumenten in een landelijke omgeving wonen, des te meer appreciëren zij het dat men ook onderweg een snack of een drankje kan kopen. Het gegeven dat grootstadinwoners de consumptiemogelijkheden onderweg minder op prijs stellen blijkt ook uit het feit dat 1 op 2 van hen (53,8 %) een groter aanbod wil - terwijl daarentegen in een landelijke omgeving de meeste mensen tevreden zijn met het bestaande aanbod.Pendelaars zijn aangewezen op consumptie onderwegMet de Blackberry in de hand, de gsm aan het oor zijn ze voortdurend op weg naar de volgende dringende afspraak. Tijd op te eten? Vergeet het! Pendelaars zijn een typisch voorbeeld van mensen die onderweg iets consumeren. Twee derde van de ondervraagden in deze groep beweerde dikwijls tot zeer vaak de neiging te hebben om onderweg een consumptie te kopen. Wat dit betreft is het echter zeer interessant dat voltijds werkende pendelaars weliswaar algemeen sterker naar convenience neigen, maar dat zij er - in vergelijking met consumenten die slechts enkele dagen per week pendelen - minder plezier aan beleven. Voor deeltijdse pendelaars is een consumptie onderweg dus nog iets speciaals en bijgevolg ook interessanter.Eerste leerstoel Convenience & MarketingDe leerstoel Convenience & Marketing die Lekkerland stichtte aan de European Business School (EBS) in Oestrich-Winkel is wereldwijd de eerste in zijn soort. Marketingexperte prof. dr. Sabine Möller is houder van deze leerstoel. Haar belangrijkste taak bestaat erin de ontwikkelingen en trends in de conveniencesector wetenschappelijk te onderzoeken. Het Convenience Competence Center (CCC) fungeert als verbindingspunt tussen onderzoek en praktijk en geeft deze studie uit. De Lekkerlandgroep in het kortLekkerland levert in twaalf Europese landen een volledig assortiment van snoepgoed, dranken, snacks, convenienceproducten, ijs, diepvriesmaaltijden, verse producten, rookwaren, telefoonkaarten en non-food aan 140.000 benzinestationshops, kiosken, convenienceshops, fastfoodketens, speciaalzaken voor rookwaren en dranken, warenhuizen, voedingswinkels, bakkerijen en kantines. De onderneming haalde in 2007 een omzet van 11,2 miljard euro.Persfoto's bij dit convenienceonderzoek kunt u downloaden in ons fotoarchief.Lekkerland AG & Co. KGEuropaallee 5750226 FrechenTel: +49 2234 1821 291Fax: +49 2234 1821 445www.lekkerland.comPerscontact:Inga KoenenMail: inga.koenen@lekkerland.comFrechen, 14 oktober 2008

Persoonlijke contacten:

Mr. Patrick Van Vlierberghe
Telefoon:-
Email:inge.vandoorslaer@conway.be

URLs


* http://www.lekkerland.com

* http://www.conway.be