Mercedes-Benz trucks BlueTec EEV
(10/8/2008)
In Nederland wordt subsidie verleend aan vrachtwagens die naast de
Euro5 norm óók aan de uitlaatgasnorm EEV (Enhanced Environmentally
friendly Vehicle) voldoen. De EEV norm verlaagt de partikeluitstoot
nog eens een derde ten opzichte van de strenge Euro5 grenswaarden. De
Mercedes-Benz trucks in EEV uitvoering zullen vanaf oktober 2009
leverbaar zijn.
Het aanbod van Mercedes-Benz aan BlueTec EEV voertuigen omvat de Axor
en de Actros. Het gaat om de Actros in de vermogensklassen 300 kW (408
pk), 320 kW (435 pk) en 335 kW (456 pk), alsmede de Mercedes-Benz Axor
in de vermogensklassen 210 kW (286 pk) en 240 kW (326 pk). De techniek
die wordt toegepast om aan de EEV standaard te voldoen is gebaseerd op
de reeds bewezen dieseltechnologie BlueTec5 van Mercedes-Benz. Een
extra nabehandeling van de uitlaatgassen is voor EEV niet nodig. De
Mercedes-Benz Actros BlueTec5 trucks zijn reeds voorbereid om achteraf
als EEV te worden omgebouwd. Deze werkzaamheden kunnen vanaf oktober
2009 in de Mercedes-Benz werkplaatsen worden uitgevoerd, waarna de
trucks een EEV certificaat krijgen. Het achteraf ombouwen gebeurt op
basis van de BlueTec5 techniek en hiervoor zijn slechts geringe
wijzingen aan hard- en software nodig.
Voor de Mercedes-Benz Atego distributietrucks vanaf 12 ton met motoren
van de 900 serie zijn eveneens EEV oplossingen op basis van BlueTec5
in voorbereiding.
De EEV oplossing voor Mercedes-Benz trucks ligt qua onderhoud,
levensduur, brandstofverbruik, eigengewicht en uitvoering op het
niveau van de beproefde BlueTec5 technologie. Deze techniek heeft geen
invloed op het brandstofverbruik en de zeer lange seviceintervallen
tot wel 150.000 km.
The European Road Transport Show 2007
BedrijfsautoRAI